Turečtí experti obvinili z pádu letadla nizozemské úřady

Ankara/Amsterodam - Středeční zřícení tureckého letounu v Nizozemsku nejspíše způsobila náhlá turbulence, kterou vyvolalo velké letadlo přistávající příliš těsně před strojem Turkish Airlines. Uvedli to dnes představitelé tureckého sdružení pilotů TALPA. Odmítli tvrzení nizozemských vyšetřovatelů, že tragédii asi zavinil problém s motorem letounu. Podle představitelů TALPA se objevila informace, že jistý letoun typu Boeing 757 ve středu přistával na amsterodamském letišti Schiphol jen dvě minuty před tureckým Boeingem 737-800, který havaroval.

„Pokud je to tak, pak pochybili letečtí dispečeři a představitelé nizozemského letectví. Pro takové otázky (jako odstupy při přistávání) jsou mezinárodní limity,“ řekl předseda sdružení TALPA, kterého na svých internetových stránkách citoval turecký nezávislý deník Hürriyet.

Prudká několikaminutová minitornáda mohou náhle vzniknout v ovzduší, kde prolétlo malou rychlostí velké proudové letadlo. Druhému letadlu v takovém případě prý hrozí ztráta kontroly řízení. Dispečeři dělají mezi letouny takové intervaly, aby se následkům podobných nebezpečných turbulencí předešlo. Šéf sdružení tureckých pilotů dnes také uvedl, že letoun klesal k zemi velmi rychle, což se podle něj při zastavení motorů neděje.

Vedoucí nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven ve čtvrtek naopak prohlásil, že zřícení tureckého letounu způsobil pravděpodobně problém s motorem. Selhání motorů je jen jednou z možných variant, zdůraznila dnes mluvčí nizozemských bezpečnostních služeb Sandra Groenendalová. Za další možné příčiny katastrofy označila vlivy počasí, problémy s palivem, chyby v navigaci, pilotovu únavu či střet s ptáky.

Objevily se také zprávy, že turecký boeing měl technické problémy již v předchozích letech i krátce před středečním letem z Istanbulu do Amsterodamu. To nicméně společnost Turkish Airlines odmítla.

Turečtí a nizozemští vyšetřovatelé dále hledají příčiny katastrofy. Kromě trosek a výpovědí přeživších se začaly zkoumat skříňky z havarovaného stroje se záznamy letu a rozhovorů v kokpitu. První výsledky by měly být známé příští týden.