Vědci odhalili rizikové faktory pro náhlou srdeční smrt

Mnichov - Vědecké týmy v Německu objevily genetické rizikové faktory, které mohou být za náhlou srdeční smrtí. Tato zjištění tak mohou pomoci u pacientů včas odhalit jejich dispozice k srdečnímu selhání a zahájit léčbu. Na projektu pracovalo pod vedením mnichovského Helmholtzova centra mezinárodní vědecké konsorcium.

Vědci našli v lidském genomu deset genových variant, které ukazují na zvýšené riziko poruchy srdečního rytmu a náhlé srdeční smrti. Ovlivňují činnost srdečního svalu. Pro svou studii badatelé použili záznamy EKG více než 15 000 pacientů z Německa, Itálie a USA. Například univerzity v německém Essenu a Bonnu prozkoumaly stav 4814 nemocných z Porúří.

Podle Helmholtzova centra se při výzkumu nekladl důraz na jednotlivé geny, ale na celé genetické vybavení. Za zvýšené riziko náhlé srdeční smrti či poruch srdečního rytmu prý totiž mohou individuální uskupení genů v genotypu v kombinaci s dalšími faktory, mezi něž patří například účinek léků či ischemie, tedy nedostatečné zásobování kyslíkem. Podrobnější poznatky má přinést další výzkum.

Rizikem náhlé srdeční smrti se zabývají i čeští odborníci. Podle dostupných informací by česká kardiocentra měla spolupracovat na studii o pacientech, kteří trpí zbytněním části srdečního svalu. Výzkumy se zaměřují prý i na vliv zástavy dechu ve spánku na srdeční choroby a selhání.