Karikatura Obamy láká na ruskou „černobílou“ zmrzlinu

Jekatěrinburg - Ruská reklamní agentura rozvířila debatu, když použila na plakátu, který propaguje novou vanilkovo-čokoládovou zmrzlinu Duet, obrázek, který nápadně připomíná amerického prezidenta Baracka Obamu. Reklamní slogan láká na sladkost, ve které je tmavá zmrzlina v bílé. To okamžitě rozčílilo organizace pro lidská práva, které namítají, že reklama je vulgární a rasistická. Obyvatelé Jekatěrinburgu si už ale novou pochoutku oblíbili a v obchodech žádají zmrzlinu s "černým chlapíkem".

Společnost Ice Cream Plant No 3 z Jekatěrinburgu uvedla na trh novou zmrzlinu zvanou Duet. Plakát, který nový výrobek propaguje, ukazuje počítačově kreslenou postavičku s širokým úsměvem, která nápadně připomíná Baracka Obamu. Slogan hlásá: „Tmavá v bílé“. To, že figurka má připomínat Obamu, podporuje navíc i to, že postavička stojí před budovou, jež nápadně připomíná sídlo amerického Kongresu. Vpředu je pak vidět malý obrázek zmrzliny Duet.

Kampaň vytvořila ruská reklamní agentura Voskhod. Podle jejího šéfa Jevgenije Primačenka nebylo cílem reklamy někoho urazit nebo vytvořit skandál, ale spíš netradičně upozornit na produkt tak, aby si jej lidé všimli. „Když vidíte zmrzlinu Duet, zjistíte, že je to vanilková zmrzlina s čokoládou uprostřed. Řekli jsme si, proč bychom nevyužili tak významnou událost, o které všichni mluví, jakou je první černý prezident v Bílém domě,“ vysvětluje Primačenko. 

Ředitel firmy na zmrzlinu:

„Není to nic osobního, jde jen o obchod.“

Generální ředitel firmy, která zmrzlinu vyrábí, Sergej Pirogov dodává: „Není to nic osobního, jde jen o obchod. Reklamní agentura jen vede reklamní kampaň, která prodává náš produkt, a to byl úkol, který jsme jim zadali. Reklama má prodávat. To, co se kolem kampaně seběhlo, bylo nafouknuté, aby se to dostalo do médií.“

Ruští aktivisté bojující za lidská práva ale tak shovívaví nejsou. Lev Ponomarev si myslí, že jde o vulgární a nebezpečnou reklamu, protože Rusko je podle něj xenofobní země. Některé zahraniční organizace uvedly, že jde o rasismus. V Rusku se v poslední době zvedla vlna násilí proti imigrantům s tmavou pletí. I Primačenko připustil, že agentura už obdržela negativní reakce z některých zahraničních reklamních asociací, které si myslí, že reklama má xenofobní a rasistický podtext.