Hubbleův teleskop objevil vesmírnou fontánu

Praha - Hubbleův teleskop se v současné době zaměřuje na studium galaxií, které spolu přichází do kontaktu. Galaxie, obrovské hvězdné soustavy, se ve vesmíru v případě, že se nacházejí blízko sebe, gravitačně ovlivňují, což má za následek jejich deformaci nebo jejich splynutí. Hubbleův dalekohled nyní zachytil příklad tohoto jevu: trio galaxií, z nichž jedna vypadá, jako by vytryskávala dvojici hvězdných soustav. Jejich zkoumání pomáhá vědcům poodkrýt roušku tajemství temné hmoty, která není vidět a působí na své okolí velkou gravitační silou.

„Při splývání dvou galaxií dochází ke vzniku rázových vln, hustotních vln, které budí vznik nových hvězd. A právě tyto nové hvězdy jsou ona fontána,“ uvedl astronom Jakub Rozehnal ze Štefánikovy hvězdárny. Od roku 1997, kdy se Hubbleův dalekohled na tyto objekty zaměřuje, se podle Rozehnala ukázalo, že srážky ve vesmíru jsou poměrně častým jevem.

Vědce jev zajímá kvůli studiu temné hmoty

Vědci se stále pokouší odhalit podstatu záhadné temné hmoty, která se projevuje pouze gravitačně a není vidět. Vzájemné reakce mezi galaxiemi mohou vědcům pomoci při jejím studiu. „My do dnešního dne nemáme nejmenší ponětí o tom, co to vlastně je. Přestože se jedná o poměrně častý jev ve vesmíru, je pro studium velice žádoucí,“ řekl Rozehnal. Výzkumy galaxií již něco naznačují. „Ukazuje se, že (temná hmota) je rozložena někde poblíž galaxií. Přesně zmapovat její polohu zatím neumíme,“ dodal.

Hubbleův dalekohled se nachází na oběžné dráze Země, z čehož vyplývá výhoda, že mu ve zkoumání dalekých objektů nevadí ani oblačnost, ani proudění v atmosféře. Po havárii raketoplánu Columbia byly zastaveny veškeré servisní lety k teleskopu a původně to vypadalo, že jeho práce skončí kolem roku 2008. Nakonec byl ještě naplánován jeden servisní let na letošní jaro. Jeho činnost by tak měla být ukončena až v roce 2013.