Autopilot v havarovaném Airbusu nebyl před pádem zapnutý

Paříž - Autopilot v letadle francouzské společnosti Air France, které se v noci na pondělí zřítilo do Atlantiku, nebyl těsně před havárií v provozu. Zatím není zřejmé, zda jej vypnuli piloti, nebo zda přestal pracovat, protože byl zmaten z protichůdných údajů měřičů rychlosti. Oznámili to dnes francouzští vyšetřovatelé nehody, podle nichž přístroje letounu před zřícením automaticky poslaly 24 hlášení o anomáliích.

„Z těchto zpráv jsme vyčetli, že zařízení pro automatickou pilotáž nebylo v provozu,“ řekl šéf francouzského vyšetřovacího úřadu BEA Paul-Louis Arslanian.

V časovém rozpětí čtyř minut před havárií, tedy od 4:10 do 4:14 SELČ, vyslaly přístroje letadla automaticky 24 hlášení typu ACARS (o nesrovnalostech, závadách nebo vysazení některého ze systémů). Poslední hlášení o pozici letadla bylo odesláno ve 4:10 SELČ.

Také výrobce letadel Airbus došel k závěru, že přístroje inkriminovaného letounu podávaly nesouvislé údaje z různých měřičů a zápasily s mohutnou bouří.

Pátrání po vraku letadla a jeho černých skříňkách zatím pokračuje. Spojené státy zapůjčily záchranářům přístroje na zachycení akustických signálů černých skříňek. Přístroje jsou nyní přepravovány na místo neštěstí a budou umístěny na dvou lodích, které začnou v oblasti pátrat. Francie kromě toho vyslala do oblasti neštěstí svou atomovou ponorku Emeraude, jejíž sonary jsou rovněž schopny zachytit signály daného typu. Ponorka má činnost zahájit začátkem příštího týdne. Navíc v oblasti je francouzské výzkumné plavidlo se dvěma miniponorkami schopnými dosáhnout hloubky až 6000 metrů. Atlantik je v předpokládaném místě neštěstí 3000 metrů hluboký.