Astronomové vypočítali možnou srážku Země s Venuší nebo Marsem

Londýn - Země se může v budoucnu střetnout s Venuší nebo Marsem. Spočítali to astronomové pod vedením Jacquese Laskara z pařížské observatoře. Pravděpodobnost, že dojde ke kolizi modré planety s jejími nejbližšími "sousedkami", je podle nich ale malá a navíc se neodehraje dříve než za miliardu let. Před 20 lety vědci zjistili trasách planet drobné výkyvy. Laskarův tým nyní vypočítal, že tato kolísání mohou během několika milionů let vést až k tomu, že se dráhy vnitřních planet sluneční soustavy překryjí. Informuje o tom aktuální vydání časopisu Nature.

Odborníci vytvořili přes 2500 počítačových simulací. Jedna z nich ukázala, že Venuše a Mars mohou narazit do Země. „Bude to znamenat naprostou devastaci,“ popsal následky takového střetu Laskar. „Planeta se pohybuje rychlostí deset kilometrů za sekundu - desetkrát rychleji, než je rychlost kulky - a Mars je samozřejmě mnohem masivnější než kulka,“ podotkl.

Výpočty také naznačují možnost budoucí srážky Merkuru s Venuší. Tento scénář by ale Zemi nijak výrazně nepoznamenal. „Pokud tu někdo bude za několik miliard let, uvidí světelnou explozi na obloze a dvě planety se spojí,“ nastínil francouzský astronom průběh této varianty. „Nová planeta bude o něco větší než Venuše a solární systém bude po této kolizi o něco málo pravidelnější, ale oběžná dráha Země nebude dotčena,“ dodal.

Další možností je, že se Mars přiblíží k Jupiteru. Jeho obří gravitace pak „rudou planetu“ odmrští ven ze sluneční soustavy, spočítali astronomové.