Snímek českých vědců se dostal na titulní stránku časopisu Nature

Brno - Snímek sluneční koróny, který vytvořili vědci z Vysokého učení technického v Brně, se dostal na titulní stránku prestižního vědeckého časopisu Nature. Snímek zatím nejdokonaleji zobrazuje sluneční korónu ve viditelné části spektra. Vědci ho pořídili při loňském zatmění Slunce v Mongolsku, jeho unikátnost však nespočívá v kvalitě záběru, ale ve zpracování, řekl jeden z autorů, matematik Miloslav Druckmüller.

Výsledný snímek vědci vytvořili složením 23 obrázků a jejich úpravou s použitím dalších více než 200 fotografií. Obraz zpracovali pomocí složitých matematických výpočtů, na nichž výkonný počítač pracoval několik hodin. „Zatmění Slunce trvalo dvě minuty a čtyři sekundy. Během té doby bylo nutno pořídit několik tisíc obrazů speciálními kamerami. Celá akce byla řízena čtyřmi počítači a účastnilo se jí 7 lidí. Sebemenší chyba, kterou bychom udělali - např. špatně zapojený kabel nebo zmačknutá klávesa, by měly fatální důsledky a veškerou práci by zničily,“ vysvětlil vědec s tím, že pdobných zatmění je asi 60 za jedno století. „Takže napravit chybu by bylo prakticky nemožné. Každá člen toho týmu prožívá velký stres,“ dodal  Druckmüller.

Analýza snímku ukazuje, že je sluneční koróna téměř bílá s jemným posunem do zelena nad aktivními oblastmi na Slunci až po slabě načervenalou barvu zodiakálního světla, které je možné pozorovat po západu Slunce nebo krátce před jeho východem i v české kotlině. Přechodová oblast může též zářit slabě žlutě, podle toho, jak se v ní zelená a červená mísí.

Rozhovor s Miloslavem Druckmüllerem ve Studiu 6 (zdroj: ČT24)

Fotografie, která se nyní dostala na obálku časopisu Nature, byla oceněna už dřív. Za srpen 2008 získala titul Česká astronomie měsíce. Další zatmění Slunce nastane už 22. července. „Já, kolegové a jeden student pojedeme na Marshallovy ostrovy, kde bude možné pozorovat nejdelší zatmění 21. století, které trvá skoro 6 minut,“ dodal Druckmüller.

Zatmění slunce