Vědci objevili protein měřící biologický věk člověka

Řím - Prostým odběrem krve bude možno jednoho dne změřit skutečný věk lidského těla, který může být vyšší nebo nižší než ten, který má člověk podle kalendáře, a závisí na životním stylu. V krvi je totiž přítomen jakýsi molekulární teploměr stáří, protein, jehož množství v těle a v krvi roste s věkem. Autorem tohoto objevu je vědecký tým z americké Severokarolínské univerzity a informoval o něm časopis Aging Cell.

Protein p16INK4a, který měří věk, vyrábí gen ničící nádory a vědci již vymysleli způsob, jak jej v krvi měřit. Rychlý test založený na prostém odběru krve může posloužit v různých situacích, nejen k měření skutečného věku jednotlivce, ale také ke změření věku orgánu, který se má transplantovat, nebo k tomu, aby bylo možno odhadnout, jak se bude pacient zotavovat po chirurgickém zákroku.

Před několika lety tentýž tým objevil, že protein p16INK4a je přímo zodpovědný za proces stárnutí, který postihuje kmenové buňky dospělých orgánů. Tyto kmenové buňky, které slouží k náhradě orgánů a tkání, s lety ztrácejí schopnost vyrábět nové buňky, aby udržovaly tělo mladé. Protein tak uzavírá kohoutek k přírodnímu zdroji omlazování a odsuzuje tělo ke stárnutí. Nyní vědci u člověka zjistili, že protein p16INK4a s věkem v lidském těle a v krvi narůstá. Experti si ověřili své předpoklady u 170 zdravých osob, které požádali, aby vyplnily dotazník o svém dosavadním i současném zdravotním stavu a o životních návycích.

Ukázalo se, že množství p16INK4a roste geometricky s věkem jednotlivce a že ho je více v případě, že tento jednotlivec má špatné návyky, jako je kouření, anebo vede sedavý způsob života. Experti konstatovali, že množství proteinu p16INK4a je kupodivu jen mírně spojeno s obezitou.

Zjištění biologického věku je důležité při transplantacích

„Sice nevíme, zda test na p16INK4a odráží patřičně buněčný věk všech orgánů a tkání, ale věříme, že to je první krok k měření zdravotního stavu transplantovaného orgánu, k měření toho, kdy se pacient zotaví ze zákroku a kdy bude možno u člověka s onkologickým onemocněním konstatovat otravu léky,“ uvedli experti. Všechny tyto situace totiž závisejí na biologickém, nikoli na kalendářním věku jednotlivce.