Čeští astronomové nalezli v Austrálii unikátní meteorit

Praha - Čeští vědci z Akademie věd a jejich britští kolegové vypátrali v australské poušti unikátní meteorit. Jeho složení se úplně liší od dalších 35 tisíc dosud nalezených kamenů z vesmíru. Světový objev českých astronomů potvrdil i prestižní vědecký časopis Science.

Vteřinový záblesk na nebi zachytily automatické kamery v roce 2007. „Díky tomu, že se nám to podařilo zachytit na dvou stanicích, jsme mohli určit veškeré parametry průletu,“ vysvětlil astronom Pavel Spurný. Astronomové tak vypočítali dráhu i rychlost meteoritu a také to, kam mohl dopadnout. Na místo dopadu v australské poušti udělali expedici s kolegy z Londýna.

Celkem se našly tři kusy, které byly od vypočítaného místa vzdáleny pouhých několik desítek metrů a v současnosti se analyzují v zahraničí. Ukázalo se, že do pouště dopadl kus horniny z nějaké větší planety. Podle Spurného jde o naprostou mimořádnost.

Video Reportáž Vladimíra Kořena
video

Reportáž Vladimíra Kořena

Podobných kamer jako tu, která zachytila záblesk meteoritu, mají čeští vědci zhruba dvacet. Jejich síť je nejdokonalejší na světě. Vědci dosud objevili nejvíc meteoritů s rodokmenem, u kterých znají dráhu a původ ve vesmíru.

Místo nálezu meteoritu