Čeští astronomové nalezli v Austrálii unikátní meteorit

Praha - Čeští vědci z Akademie věd a jejich britští kolegové vypátrali v australské poušti unikátní meteorit. Jeho složení se úplně liší od dalších 35 tisíc dosud nalezených kamenů z vesmíru. Světový objev českých astronomů potvrdil i prestižní vědecký časopis Science.

Vteřinový záblesk na nebi zachytily automatické kamery v roce 2007. „Díky tomu, že se nám to podařilo zachytit na dvou stanicích, jsme mohli určit veškeré parametry průletu,“ vysvětlil astronom Pavel Spurný. Astronomové tak vypočítali dráhu i rychlost meteoritu a také to, kam mohl dopadnout. Na místo dopadu v australské poušti udělali expedici s kolegy z Londýna.

Celkem se našly tři kusy, které byly od vypočítaného místa vzdáleny pouhých několik desítek metrů a v současnosti se analyzují v zahraničí. Ukázalo se, že do pouště dopadl kus horniny z nějaké větší planety. Podle Spurného jde o naprostou mimořádnost.

Reportáž Vladimíra Kořena (zdroj: ČT24)

Podobných kamer jako tu, která zachytila záblesk meteoritu, mají čeští vědci zhruba dvacet. Jejich síť je nejdokonalejší na světě. Vědci dosud objevili nejvíc meteoritů s rodokmenem, u kterých znají dráhu a původ ve vesmíru.