Za pád letadla u Smolenska zřejmě může chyba pilota

Praha – Po týdenním vyšetřování nehody polského speciálu vše nasvědčuje tomu, že šlo o chybu pilota. Týmy specialistů získaly všechny černé skříňky. Z nich je patrné, že posádka několik sekund před havárií věděla, že se blíží konec. Ihned po nehodě se objevily zprávy, že se pilot čtyřikrát pokoušel přistát, to ale analýzy černých skříněk vyvrátily. Podle vyšetřovatelů určitě nestojí za havárií polského speciálu technická závada.

„Kromě vnitřního vybavení jsme v prosinci úplně předělali i motory. Tuhle nehodu nemohla způsobit závada,“ vysvětluje generální ředitel Aviakoru, výrobce TU – 154 Alexej Gusev. Stejného názoru je i letecký specialista Martin Velek s tím, že letadlo je určeno pro provoz, na kterém by jiné typy dopraváků nefungovaly.

Podle informací agentury RIA Novosti mířil stroj na přistávací dráhu přesně. Kvůli husté mlze ale posádka usoudila, že nepůjde přistát. Pilot proto přidal rychlost, naklonil letadlo doprava a zároveň s otočkou se pokusil nabrat výšku. Právě při zatáčce zavadil o vrcholky stromů. „Vypadá to, že šlo jenom o jakési oblety ve větší výšce nad letištěm a že ten pokus o samotné přistání byl jen jediný, při kterém došlo ke katastrofě,“ říká letecký publicista Tomáš Souček.

Reportáž Karla Rožánka (zdroj: ČT24)

Za nehodou mohl být i tlak na pilota

Pilot se podle expertů i podle řízení letového provozu choval nad smolenským letištěm nestandardně. Polská i ruská média proto spekulovala, že na něj vládní činitelé včetně prezidenta Kaczyńského naléhali, aby přistál za každou cenu. „Mohl tam být tlak, že opravdu přistaneme, to počasí bylo žalostné,“ připouští Velek.

„Hrálo tam roli třeba to, že pilot věděl, že veze takhle důležitou delegaci na takto důležitou akci, a pokud s nimi přistane na záložním letišti několik set kilometrů daleko, že si vyslechne nějaké poznámky a delegace nestihne ceremoniál,“ dodává Souček. Vyšetřování zatím nemá žádný oficiální výsledek. Podle odborníků si na něj budeme muset ještě minimálně několik týdnů počkat.

Vydáno pod