U korálového útesu se budou lodě hlásit

Sydney - Austrálie se chystá přijmout přísná opatření pro obchodní lodi, které proplouvají přes Velký bariérový útes. Reaguje tak na nehodu čínského tankeru, který se odchýlil z trasy, poškodil útes a vytekly z něj 3 tuny ropy. Námořnictvo teď bude všechny lodě sledovat pomocí satelitu a jejich kapitáni budou muset pravidelně hlásit svou polohu.

Dva tisíce kilometrů dlouhý útes tvořený čtyřmi sty druhy korálů poskytuje domov stovkám druhů ryb a od roku 1981 je pod ochranou UNESCO. Přesto si podle australské vlády zaslouží větší pozornost a ještě pečlivější dozor. Lodě, které proplouvají jižními částmi útesu budou pravidelně hlásit svůj pohyb a sledovat je bude i satelit, v severních částech bariérového útesu tyto předpisy už platí. Ochránci přírody navíc po havárii čínské nákladní lodě, která se odklonila od kurzu, volají i po tom, aby lodě musely v případě potřeby přibrat zkušené navigátory. 

„Kromě sledovacích zařízení je podle nás nezbytné, aby všechna velká plavidla, která proplouvají chráněnými oblastmi Velkého bariérového útesu, měla na palubě navigátory. K většině incidentů dochází kvůli lidské chybě a jedině tak se jim dá předejít,“ říká Richard Leck ze Světového fondu na ochranu přírody.

Reportáž Pavla Šimka (zdroj: ČT24)

Čínská nákladní loď Šen-neng s nákladem uhlí najela 3. dubna na mělčinu asi 70 kilometrů východně od ostrova australského Great Keppel. Odklonila se od běžné námořní trasy, když si zkracovala cestu na asijský kontinent. Loď nenávratně poškodila několikakilometrový pás útesu, jeh obnova potvrá 20 let. Kvůli poničení vzácných korálů Austrálie zatkla kapitána a důstojníka z čínské lodi. Oba půjdou před soud, hrozí jim pokuta a vězení.

Čínská nákladní loď Šen-neng
Zdroj: ČT24