Český pavilon na EXPO měl při zkušebním otevření velký úspěch

Šanghaj - Český pavilon na světové výstavě EXPO 2010 v Šanghaji se v úterý poprvé otevřel návštěvníkům. Přestože šlo teprve o zkušební provoz, přilákal 30 tisíc lidí, což je maximální kapacita pavilonu. Návštěvníci obdivovali především bronzové plakety ze sochy Jana Nepomuckého z pražského Karlova mostu. Oblíbený je také model ultralehkého letadla, ve kterém se návštěvníci mohou virtuálně proletět nad Českou republikou.

Velký zájem čínských návštěvníků je kombinací několika důvodů. Česká expozice je velmi kvalitní a nabízí pro Číňany atraktivní program. Největšímu zájmu se těší dvě bronzové plakety ze sochy Jana Nepomuckého z pražského Karlova mostu. Ty byly z Prahy do Číny převezeny minulý týden. Na dotek, který přináší štěstí, čekali návštěvníci i několik hodin.

Druhým důvodem úspěchu české expozice je také to, že Šanghaj výstavou EXPO naprosto žije, lidé jsou jí zde takřka posedlí a jsou na ni velmi hrdí.

Významným faktorem je i strategická pozice českého pavilonu, o kterou čeští pořadatelé tvrdě bojovali. Je totiž přímo v centru výstavního areálu, hned vedle jediné zastávky metra uvnitř Expa. Stojí na tzv. Evropském náměstí, kde budou probíhat kulturní akce všech evropských účastníků. Navíc se český pavilon nachází přímo pod vyvýšenou promenádou, která prochází celým výstavištěm. Je tedy prakticky nemožné se české expozici vyhnout.

Zajímavostí české expozice bude zlatá slza

Součástí české expozice bude také zlatá slza česko-argentinského umělce Frederica Díaze. Na výstavě bude umístěná ve skleněné místnosti a dostane se k ní jen každý pětistý návštěvník. Usedne do křesla a na hlavu mu přilepí senzory, které snímají aktivitu mozku. Speciální program pak vyhodnotí jeho emoce a převede je na vůni. Člověk si nakonec odnese flakon parfému šitý na míru. „Když si pak přičichne k vůni, vzpomene si na slzu,“ dodává Díaz.

Zlatá slza v sobě podle autorů nese zajímavou symboliku. Zlato a vztah k němu odráží stav společnosti a slza v sobě zase jako jediný tvar zahrnuje smutek i radost. „Slza je symbolem citu nás všech lidí, co žijeme na planetě,“ vysvětluje spoluorganizátor projektu Zdeněk Sklenář.

Lacrima měla původně vážit jednu tunu. Kolik zlata se nakonec na její výrobu podařilo ze soukromých zdrojů získat, to organizátoři projektu tají - bude to totiž předmětem soutěže přímo v Šanghaji. „Návštěvníci budou moct tipovat přesnou váhu ryzího zlata a 10 nejbližších tipů bude oceněno částkou 50 tisíc juanů,“ popisuje pravidla soutěže manažer marketingu a komunikace české účasti Jiří František Potužník.

Výstava EXPO 2010 začíná v Šanghaji 1. května. Hlavním tématem přehlídky je „Lepší město - lepší život“.