Kapitáni trajektů se učí řídit loď na polském jezeře

Ilava (Polsko) - Prázdniny jsou za dveřmi. Mnozí vyrazí na cesty i na moře a poplují třeba trajektem, který má desítky členů posádky, z nichž nejdůležitější je kapitán. Ten se stejně jako řidič v autoškole musí učit obsluhovat lodě. K výcviku těch nejsložitějších manévrů slouží ve světě jen tři centra, jedno z nich je v Polsku. Trochu paradoxně není na moři, ale na jezeře. Na zmenšených kopiích skutečných námořních lodí se tady námořníci učí vplouvat do přístavu, proplouvat kanály i kotvit u mola.

Místo moře jezero a místo kolosu zmenšeniny. Kapitáni, důstojníci i navaděči berou tuto hru nad míru vážně. Mohli by se stejně tak učit i na počítačích, ale kontakt s vodou je přece jen nenahraditelný. „Všechny havárie, srážky nebo uvíznutí na mělčině se stávají doopravdy, ne na monitoru, člověk ve skutečnosti reaguje jinak než před počítačem,“ vysvětluje Jacek Nowicki, ředitel školicího centra.

Například Mats Valman přijel do Ilavy až ze Švédska. Už jednadvacet let jako lodivod navádí do přístavu cizí lodě. Stále ale připlouvají nové typy lodí a on je musí bezpečně navést do přístavu. „Lodě reagují úplně stejně jako ty skutečné. Když uděláme chybu, není to ale takové neštěstí, na moři by to mohla být tragédie,“ popisuje. Proto se učí ovládat kontejnerové a nákladní lodě, trajekty, remorkéry i tankery. Tyto jsou sice šestnáctkrát menší než ty opravdové, ale správné manévrování je stejně náročné. Nejtěžší je finále plavby, tedy zakotvení v přístavu, zvláště při větru. Máte elektroniku, moderní přístroje i navigaci, ale manévr musíte zvládnout vy sami, jak popisuje jeden z instruktorů Hieronim Majek.

Reportáž Miroslava Karase (zdroj: ČT24)

Těžké je proplouvat hlavně kanály a průplavy, jsou totiž mělké a úzké. Pro velké lodě je obtížné se míjet. Nejlépe se prý obsluhuje trajekt, má totiž silné motory a stabilizátory, je jako auto na parkovišti, přestože jde o několikasetmetrový kolos. Na jezeře je možné postavit jakýkoli přístav, průplav, most nebo ropnou plošinu. Ilavským výcvikovým střediskem prošlo už tři tisíce kapitánů, kteří v současné době brázdí různá moře a oceány.

  • Trénink úspěšného přistání autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1763/176254.jpg
  • Zmenšenina nákladní lodě autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1763/176251.jpg