Vědci získali z těla dárce účinné protilátky proti AIDS

Washington - Američtí vědci objevili tři účinné protilátky proti virům HIV způsobujícím onemocnění AIDS. List The Washington Journal píše, že nejsilnější z těchto tří protilátek prý neutralizuje 91 procent kmenů virů HIV, což je údajně nejlepší výsledek v historii. Vědci se nyní pokusí vyrobit pomocí těchto protilátek účinnou vakcínu. Protilátku badatelé získali z tělesných buněk dárce, který s virem žije desítky let.

Ředitel očkovacího střediska Národního institutu pro alergie a infekční onemocnění Gary Nabel soudí, že pro vědce nastává období vyplněné spoustou práce na vyvíjení vakcíny. „Budeme na tom teď nějaký čas pracovat, než uvidíme na klinikách nějaký užitek,“ řekl Nabel listu. Nyní je prý potřeba vyrobit vakcínu, která by lidskému tělu přinesla stejný typ nově objevených protilátek.

Protilátky prý byly identifikovány v buňkách šedesátiletého Afroameričana, známého ve vědeckých pracích jako Dárce 45. Účinnou protilátku v jeho těle prý produkuje pouze 12 z jeho buněk. Muž sice virus HIV v těle má, ale žije s ním už 20 let.

Experti v souvislosti s novým objevem hovoří o renesanci snahy o vyvinutí očkování proti AIDS. Minulý rok se sice například v Thajsku zkoušela první vyvinutá vakcína proti AIDS, ta však měla pouze třicetiprocentní účinnost a výsledky výzkumu prý nebyly statisticky důležité.

Francouzský vědec Luc Montagnier, spoluobjevitel viru HIV před dvěma lety předpověděl, že očekává, že vakcína proti tomuto onemocnění by mohla být vytvořena do roku 2013.