3D bez brýlí – Toshiba a Sony svádějí urputný boj

Praha - Honbu za rozlišením vystřídaly závody o zdokonalování trojrozměrného promítání filmů. Zážitek z prostorového vnímání filmu však mnoha lidem kazí potřebné brýle. Někteří si dokonce stěžují na bolesti hlavy a nevolnosti. První televizory, jejichž sledování se obejde bez brýlí, už existují. Giganti Toshiba a Sony závodí o to, kdo představí první takový přístroj široké veřejnosti. Chvatný vývoj pokračuje i v oblasti počítačových monitorů a herních konzolí.

„Sony rozšíří svůj sortiment pro 3D zobrazování od technického vybavení až po filmy a hry. Od 3D čoček pro kamery až po vybavení pro domácí přehrávání. Chceme maximálnímu počtu zákazníků poskytnout zážitek ze 3D,“ uvedl viceprezident divize domácí zábavy Sony Jošihisa Išida.

Takové přístroje by se měly v obchodech objevit už koncem letošního roku. Výrobci však musejí ještě vyřešit řadu problémů. „Cílem bude vytvořit 3D televizi, k jejímuž sledování už nebudou brýle potřeba. Do té doby ale ještě musíme vyřešit jak technické, tak i ekonomické problémy, aby se výrobky mohly prodávat za rozumnou cenu. To vše ovlivní, kdy se objeví na trhu,“ doplnil Išida.

3D televize a počítače bez brýlí (zdroj: ČT24)

Vývoj 3D je překotný i v počítačovém průmyslu

„NVIDIA představila brýle s aktivní závěrkou, takzvaným sekvenčním snímkováním. Pracují na 120hertzové frekvenci a zobrazují střídavě obraz pro levé a pravé oko. Takovéto 3D laptopy také pracují na stejné frekvenci se střídavým zobrazováním, takže dostáváte skutečný stereoskopický obraz v plném rozlišení a ve skutečných barvách,“ prohlásil generální manažer společnosti NVIDIA 3D Vision Phil Eilsler.

Filmy natáčené pro 3D promítání se musí už snímat na duální kameru s odděleným záznamem pro levé a pravé oko. Počítač však dokáže oba obrazy sám vygenerovat. „Když vytváříte takové dva obrazy, potřebujete takzvaný úběžník. Pokud jste někdy viděli obrazy z klasického období renesance, určitě jste si všimli, jakou měl perspektivu. Takže máte dva obrazy a potřebujete získat dojem prostoru. A to je ta nejhorší část, musíte oba správně nastavit!“ zdůraznil prezident John Peddie Research John Peddie.

Výrobci hardwaru pro herní maniaky to dokázali. Převzali tak vlastně část práce vývojářům počítačových her, kteří nemusí vynakládat zbytečné prostředky a úsilí na přípravu her pro 3D zobrazení. „Vytvořili jsme speciální program. Ten rozezná hru, kterou hrajete. Pak hned na začátku začne vytvářet zdvojený obraz. V tom je to kouzlo. Vývojáři nemusí hnout prstem. Jen prostě vyrobí hru ve 2D, kterou si můžete užít i na svém starém monitoru. Pokud ale máte NVIDIA stereo systém, rázem hrajete v trojrozměrném prostoru. Stačí vám senzor, brýle a náš speciální program,“ vysvětlil Peddie.

Vývoj půjde ještě dál a do deseti let se prý můžeme těšit na trojrozměrné displeje jak u televizí, tak počítačů, mobilních telefonů a přenosných herních konzolí, domnívá se Eilsler. Do stejné budoucnosti dokonce předpovídá i trojrozměrné amatérské kamery za rozumnou cenu.

  • 3D televize autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1683/168296.jpg
  • 3D počítačové hry autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1926/192538.jpg
Vydáno pod