Mohou okna vyrábět energii? Britové vědí, jak na to

Leicester – Jak vyrobit energii ze slunečních paprsků bez velkoplošných článků? S řešením přišli vědci z univerzity v britském Leicesteru. Ve spolupráci s norskými kolegy vyvinuli speciální tenký průhledný film, který v solární článek promění každé okno. Zatím je však výrobek příliš drahý a není ani dostatečně efektivní. Firma Ensol by chtěla uvést unikátní solární systém v nepříliš vzdálené budoucnosti.

„V zadní části stroje vznikají nanočástice ve formě úzkého svazku. Odtud jdou do úložné komory, kde můžeme skladovat i tenké filmy jiného materiálu. Prakticky celý sendvič solárního panelu můžeme vytvořit v jedné komoře,“ vysvětlil proces výroby unikátní formy solárního panelu profesor nanotechnologie z univerzity v Leicesteru Chris Binns.

Nanočástice jsou mnohem menší než průměr lidského vlasu a velice přilnavé. V laboratoři je nanášejí na destičky průhledného kompozitu. „Tento materiál je vlastně jednoduchý fotovoltaický článek. Když na něj nasměrujete světlo, začne vyrábět elektřinu,“ doplnil Binns. Články se dá pokrýt naprosto cokoliv. Od oken přes zdi a střechu až po jakýkoliv jiný povrch. Kromě toho, že propouští část světla, může proniknout do fantazií architektů a představovat například falešná okna.

Reportáž Pavla Šimka (zdroj: ČT24)

Phil Denby, technický manažer společnosti Ensol:

„Máme před sebou ještě hodně práce, než se nám podaří dosáhnout srovnatelné výkonnosti, jako mají konvenční solární panely. Chceme dosáhnout dvacetiprocentní efektivity, což je poměrně slušné, ale protože nejsme odkázáni na využívání klasických polovodičů, nejsme ani tak limitovaní jako u běžných článků a teoretická výkonnost, které můžeme dosáhnout, je mnohem vyšší. Kdo ví, kam se dostaneme za takových dvacet let.“

Firma Ensol by se svým vynálezem chtěla proniknout na trh už do roku 2016. Není to nijak vzdálená budoucnost, ale vývojáři věří, že do té doby zvládnou svůj výrobek ještě významně zdokonalit a s dostatečným odbytem a velkovýrobou jeho cenu znatelně snížit tak, aby mohl zaujmout i běžné zákazníky.