Může negramotným dělníkům pomoci počítač? V Indii ano

Dillí – Mohou informační technologie pomoci i lidem, kteří neumí číst a psát? Příklad jedné indické vesnice dokazuje, že to možné je. Výplaty mezd chudým dělníkům se často zpožďovaly a některým zkorumpovaným úředníkům nebylo proti mysli využít negramotnosti zdejších lidí a dlužné částky jim jednoduše upřít. Pak ale nevládní organizace One World Foundation zřídila ve vesnici Suwana v okrese Bhilwara informační centrum. I negramotní lidé si zde mohou v počítači prostě najít informace o dlužných mzdách nebo pracovních nabídkách. Program sociálního rozvoje venkova by se měl nyní rozšířit také do ostatních částí země.

Radžastán je největší z indických svazových států. Na jedné straně láká turisty na okázalé historické paláce, na druhé straně vykazuje vysokou míru chudoby, která patří k nejhorším v celé zemi. Zdejší ekonomika se soustřeďuje především na zemědělskou produkci.

Živobytí milionů místních obyvatel přímo závisí na monzunových deštích. Hrozba sucha a následné neúrody je ovšem trvale přítomna. Centrální vláda proto předloni zavedla pro venkovské oblasti celonárodní program garantovaného zaměstnání. Ten námezdním dělníkům z nejchudších vrstev zajišťuje alespoň sto dní placené práce ročně s minimálním denním výdělkem ve výši sto rupií, tedy asi čtyřiceti korun.

On-line vesnice (zdroj: ČT24)

Životy milionů lidí se díky tomu zlepšily, objevily se ale i problémy. Výplaty mezd se často zpožďovaly a některým zkorumpovaným úředníkům nebylo proti mysli využít negramotnosti zdejších lidí a dlužné částky jim jednoduše upřít. Jenže pak přišla nevládní organizace One World Foundation s revolučním nápadem zřídit ve vesnici Suwana v okrese Bhilwara informační centrum.

Dotyková obrazovka, ikony a hlasový systém

„Než jsme tohle středisko otevřeli, nebyl na přijímání stížností vyhrazen žádný konkrétní člověk. Pracovníci tak se svými problémy chodili za tajemníkem místního zastupitelstva, ale nic se zpravidla nevyřešilo. Teď můžou chodit sem a podávat stížnosti online. Oblastní administrativa k nim má okamžitý přístup a může zjednat nápravu,“ vysvětluje Ašíš Mahešvárí, vedoucí informačního centra.

Počítačový terminál s dotykovou obrazovkou mohou díky obrazovým ikonám a integrovanému hlasovému systému používat i negramotní lidé. Biometrický skener nejprve sejme otisk jejich palce a pak jim v okamžiku zpřístupní veškeré údaje o aktuálních pracovních nabídkách i o jejich odpracovaných hodinách a vyplacených či dlužných mzdách.

Zatím jde jen o pilotní projekt. Na zástupce indického ministerstva pro rozvoj venkova prý ale udělal takový dojem, že se plánuje jeho rozšíření do ostatních částí země.

Stačí jen klepnout prstem. Moc nám to usnadnilo život

"Dříve jsme museli chodit kvůli žádostem o práci na místní zastupitelstvo. Teď stačí přijít sem a zažádat si přes počítač. Taky máme naprostý přehled o pracovních výpisech a výplatách, a když něco nesedí, hned můžeme podat stížnost.

Stačí jen klepnout prstem na obrazovku. Moc nám to usnadnilo život," říká spokojená uživatelka nového systému Sumitra.

Novinku přivítali i zástupci místní samosprávy. Čas, který by jim zabralo vyřizování agendy kolem programu garantovaného zaměstnání, mohou věnovat jiným záležitostem.

Lidé ani nemusejí vycházet z domu

„Pokud mají pracovníci jakýkoli důvod ke stížnosti, mohou ji podat tady prostřednictvím počítače. A pokud si jen chtějí zkontrolovat odpracované hodiny, nemusejí ani vycházet z domu. Stačí, když pošlou ze svého mobilu textovou zprávu na telefonní číslo centrálního registru. Lidi z toho mají velký užitek,“ chválí systém předák místního zastupitelstva Džívraž Džát.