Přinesou draceny, fíkusy a tchýniny jazyky žákům jedničky?

Londýn – Že rostliny produkují kyslík, čistí vzduch a zelenou barvou uklidňují při vizuálním vjemu, se obecně ví již delší dobu. Ale že by díky nim mohli děti nosit lepší známky ze školy, to je poměrně novinkou, s níž přišli britští vědci. Posledních dvacet let výzkumů potvrdilo, že i pouhých několik pokojových květin může výrazně pomoci s koncentrací a ulevovat od stresu. Podle britské iniciativy Rostliny lidem (Plants for the People) jsou výsledky obzvlášť přesvědčivé u školáků.

„Když jsou v místnosti květiny, vzrůstá produktivita a výkon studentů až o 12 procent. Vidíme tedy, že květiny pomáhají studentům, aby mohli lépe pracovat, byli zdravější a spokojenější. Nejdůležitější ale je, že když kolem sebe máme květiny, cítíme se méně stresovaní, méně pod tlakem,“ shrnuje poznatky mluvčí iniciativy Rostliny lidem Jonathan Reid. Pokud se navíc žáci naučí o květiny pečovat, může to v nich posílit zodpovědnost či prý zlepšit jejich vazbu k samotné škole a vzdělávání vůbec.

Učitelka Louise Nicholls:

„Existuje prý celá řada důkazů, které ukazují, že pokud ve škole rozmístíte pokojové květiny, tak se děti zklidní a zlepší se tím celé pracovní prostředí, a o to se opravdu snažíme, protože pokud je prostředí lepší, děti se učí lépe. Takže když je ve třídě pořádek a jsou tam květiny, které hezky vypadají a hezky voní, má to dobrý a uklidňující vliv na děti. Doufáme, že jim to pomůže s koncentrací a obecně s učením.“

Student Ferdosi Abbott: „Když jdete po škole a jsou tam květiny, vypadá to moc hezky. Naše škola je teď o hodně zelenější, a tak si myslím, že je super tady ty kytky mít, protože to celou školu rozsvítilo.“

Iniciativa se v intencích získaných poznatků snaží prosadit, aby britské školy rozkvetly a jako pilotní projekt si vybrali jednu obyčejnou základní školu ve východním Londýně. Před prvním zvoněním školního roku osázeli místní třídy, chodby i jídelnu pokojovými květinami. „Ve škole máme spoustu práce, moc se nezastavíme. Ale když vidím ty květiny, cítím se motivovanější,“ rozplývá se nad živou výzdobou šestiletá Hannah Falko. Školní žactvo pochází z 95 procent z etnických menšin, většina z nich navíc bydlí v panelových domech určených chudým přistěhovaleckým rodinám. Často mají problémy s učením i s chováním, jejich učitelé se to snaží změnit.

Iniciativa Rostliny lidem prohlašuje, že existují vědecké studie dokazující vliv přítomných květin v místnosti na snižování únavy a výskytu nachlazení až o třicet procent a zároveň prý rostliny zvyšují pozornost až o pětinu. Na posuzování dopadů v této základní škole je zatím samozřejmě příliš brzy, ale hodnocení se už chystá. Podle slov Jonathana Reida se budou posuzovat různá hlediska projektu, vliv na chování dětí, absence ve škole, nemocnost a další u dětí, v jejichž třídách se květiny vysázeli. „Bude zajímavé zjistit, jestli se květiny v britských třídách osvědčí stejně jako jinde po světě,“ doufá v pozitivní výsledek Reid.

  • Rostliny autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2021/202004.jpg
  • Školáci autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2021/202005.jpg