Slovenský Večerníček nabízí hypotéky

Bratislava – Slovenské veřejnoprávní médium Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) v rámci šetření a splácení dluhů prodal znělku Večerníčku Československé obchodní bance (ČSOB). Ta za ni zaplatila 15 000 eur (363 tisíc korun) a nově ji využívá pro reklamní účely, mj. v reklamě nabízející hypotéky. Krok RTVS sklidil na Slovensku silnou kritiku, médium se ale brání, že nějak dluhy po svých předchůdcích splácet musí.

„Možná bych teď uvažoval jinak, ale nevím, jestli bych se jinak rozhodl, možná bych chtěl ještě vyšší cenu. Opravdu jsme v krizovém režimu, kdy jde o přežití televize,“ vysvětlil reklamní využití znělky televizní ředitel RTVS Lubomír Machaj. Od podzimu se nicméně má večerníčkový „děduško“ objevovat opět jen před začátkem dětské pohádky.

Spoty bránil i zadavatel kontroverzní reklamy ČSOB Banka. „Jsme přesvědčeni, že způsob, jakým jsme kultovní postavu zakomponovali do kampaně, nijak negativně neovlivní jeho (dědečka Večerníčka) kredit,“ řekla mluvčí banky Zuzana Francúzová. Dodala, že negativní reakce banka nezaznamenala.

Reportáž Olgy Bakové (zdroj: ČT24)

Postup RTVS se přitom nesetkal s pochopením a propůjčení pohádkové znělky bankovnímu domu již šetří Rada pro reklamu. „V budoucnu se může management do problémů dostat v tom, že když bude kdokoliv chtít koupit cokoliv pro komerční účely, bude se mu jen velmi těžko vysvětlovat, proč znělka Televizních novin nemůže být komerční, když znělka Večerníčka ano,“ konstatovala předsedkyně Rady pro reklamu Zuzana Mistríková.

Kriticky se vyslovili i někteří odborníci. „Neměli bychom zneužívat dětské rituály, abychom rodičům připomněli, že si mohou zlepšit bydlení,“ citoval list Sme dětskou psycholožku Dagmar Kopčanovou.

Večerníčkový děduško:

Znělka slovenského večerníčku vznikla v roce 1975, když konkurz vyhrála dramaturgyně Anna Minichová se svých příběhem o dědečkovi a psovi. Na obrazovky se znělka dostala v roce 1977 a jejím výtvarným autorem je Ladislav Čapek. Hudební znělku zkomponoval Jaroslav Celba. Pro velký úspěch úvodní znělky televize vytvořila i 28dílný seriál V chalúpke a za chalúpkou, která slovenským dětem ukázala, co děduško dělá, když nerozsvěcí hvězdy.

Slovenská televize ruší sportovní kanál

Prodej znělky pro komerční úkoly je jen jedním ze způsobů, jak RTVS řeší svou finanční tíseň. V plánu je i vypnutí sportovního kanálu STV3, k němuž by mělo dojít letos v květnu. Generální ředitelka RTVS ovšem uklidňuje diváky, že konec sportovního kanálu není definitivní a že dojde k jeho obnovení, jakmile to finance dovolí.

Instituce slučující veřejnoprávní rozhlas a televizi vznikla k 1. lednu letošního roku. Slovenská vláda k tomuto kroku přistoupila kvůli nevyhovujícímu finančnímu stavu STV (Slovenské televize). Její dluhy dosahují 60 milionů eur. „Pokud vysoké závazky z minulosti nebudou řešeny ve spolupráci se státem, tak to může znamenat krach RTVS,“ varoval předseda Rady RTVS Miroslav Kollár.

„Očekávám, že tento dluh zatáhne za RTVS vláda Slovenské republiky, na druhou stranu doufám, že to vláda nepochopí tak, že od té chvíle se RTVS se svými pracovníky stává jejich otroky,“ uvedl předseda Slovenského syndikátu novinářů Peter Kubínyi. Od příštího roku totiž má nové médium financovat přímo stát, a nikoli koncesionáři.

Sportovní kanál Slovenské televízie
Zdroj: ČT24