Sekai kamera přináší novou dimenzi reality

Praha - Sociální sítě se rozšiřují i do prostoru a už není potřeba sedět u počítače. Díky technologické novince z Japonska se v sociální síť mění celý svět. Stačí mít chytrý mobilní telefon s fotoaparátem, připojením na internet a uživatel kolem sebe uvidí novou dimenzi reality. Aplikace pro augmentovanou neboli rozšířenou realitu Sekai kamera si získává v Česku první příznivce. V Evropě je Česko jednou z prvních zemí, kde se tahle novinka na poli sociálních sítí uchytila.

„Jedná se o aplikaci s augmentovanou realitou, která umožňuje vkládat lidem vzkazy, fotky nebo videa, zvuky do jakéhokoliv místa, kde se zrovna nacházíte. Na základě GPS souřadnic nebo protínání mobilních sítí a podobně, z čehož to vytváří, nový vlastně sociální nástroj lidí, jak komunikovat se svým okolím,“ vysvětluje Jan Poštulka z Omnicom media group. Uživatel této novinky při pohledu do fotoaparátu na svém mobilu nevidí jen obyčejnou fotografii. Kolem něj poletují bubliny se vzkazy lidí, co tu byli dřív, informace o okolních obchodech nebo fotografie lidí, kteří se tady rozhodli zvěčnit ve virtuální realitě. Říká se tomu augmentovaná realita. V Japonském Tokiu létají takových bublin miliony, v Česku se zatím počítá v desítkách.

Své vlastní vzkazy nebo poselství může samozřejmě na konkrétních místech zanechat díky aplikaci každý uživatel. Propagátoři technologie zatím v Česku narážejí na menší problémy. Japonsko je světovou technologickou jedničkou a například české datové sítě se těm japonským zatím rozhodně nevyrovnají. „Tím, jak svůj mobil nebo tablet nasměrováváte na různé souřadnice, tak ta aplikace permanentně potřebuje být připojená k internetu nebo k serverům, aby stahovala data. To je v ČR zatím problematické, protože 3G síť není pokrytá ze sta procent a i ta 3G síť, která existuje, není tak silná jako ta v Japonsku,“ tvrdí Poštulka.

Prizma: Sekai kamera (zdroj: ČT24)

Jan Poštulka:

„První použití bylo asi jako většinou v armádě, a to mezi piloty stíhaček, kteří mají většinou navádění přes helmy, které obsahují speciální displeje s augmentovanou realitou. V současné době je největším trendem právě augmentovaná realita přes mobilní telefony a různé tablety, které to dostávají do širší populace.“

Velký zájem o aplikaci mají kromě teenagerů a fanoušků sociálních sítí samozřejmě i komerční subjekty a reklamní agentury. Možná že jednou reklama ve virtuální realitě nahradí všudypřítomné billboardy a plakáty. „Na pozadí této aplikace běží reklamní systém, který umožňuje vlastně do jakéhokoliv místa vložit vzkaz nebo 3D objekt nebo cokoliv, takže v Japonsku, když jdete po Tokiu, tak před každou restaurací Vám létají vouchery, které když chytíte, tak můžete mít desetiprocentní slevu, nebo různé reklamní akce,“ objasňuje Poštulka.

Informace o nejbližší kavárně nebo restauraci, program kina nebo přehled bytů k prodeji či pronájmu v ulici, která se vám líbí. To vše se uživatel může dozvědět v augmentované realitě. Je možné, že v budoucnosti i papírové průvodce po městech nahradí virtuální popisky přímo v prostoru. Budou se vznášet všude kolem historických a architektonických památek. Aplikaci si může stáhnout zadarmo z internetu úplně každý. Sekai kamera ale funguje jenom na těch nejinteligentnějších mobilních telefonech s operačním systémem.