Svou sociální síť mají také vědci

Berlín – Speciální webový portál, který uživatelé plní odbornými články, výsledky svých výzkumů či debatami nad nejnovějšími objevy vědeckého světa – to je ResearchGate, zřejmě největší vědecká online komunita s více než 800 tisíci přihlášených klientů. Vědcům ze všech oborů se tak nabízí možnost řešit problémy během výzkumu s kolegy na druhé straně planety, aniž by museli opustit svou laboratoř. Platforma s vžitým názvem „Facebook pro vědce“ přivítá každý den údajně 2500 nových uživatelů.

Zakladatel Ijad Madisch se však brání srovnávání s nejpopulárnější sociální sítí. „Facebook je trochu málo, my máme mnohem víc funkcí, hledání literatury a tak dále, které Facebook nemá,“ komentoval Madisch. Uznává nicméně, že přirovnání k populární sociální síti pomáhá lidem přiblížit, na jakém principu ResearchGate funguje, a tak s tím prý dokáže žít.

K jeho vytvoření inspirovaly třicetiletého Němce a jeho spolupracovníky vlastní zkušenosti během studií. „Všimli jsme si, že ve vědeckém světě neprobíhá komunikace dostatečně efektivně a mnoho vědeckých projektů a nápadů často prošumí, aniž by se o ně lidé na internetu podělili. Druhý moment byl, že jsme si všimli, že když má člověk problém v laboratoři, je obtížné najít někoho, kdo by mu s těmito problémy mohl pomoci.“ Tuto možnost jim nyní nabízí server ResearchGate, který kromě toho poskytuje široký přístup k odborné literatuře nebo umožňuje na dálku pracovat s dalšími výzkumníky na společných projektech.

Místo Silicon Valley správci zvolili německou metropoli

Společnost, která portál provozuje, původně sídlila v americkém Bostonu. Po vstupu silných investorů ale dostala na vybranou přestěhovat se buď do Silicon Valley, nebo do Berlína. Na konci loňského roku se tak přesunula do budovy bývalého hotelu nedaleko centra německé metropole, odkud udržuje zhruba padesátka zaměstnanců celou síť v chodu.

Donedávna byla mezi nimi i Češka Hana Walderová. „Osobně se domnívám, že se ResearchGate velmi brzy stane naprosto neoddělitelnou součástí vědy,“ tvrdí česká stážistka, která se po tříměsíční zkušenosti v oddělení marketingu firmy vrátila zpět do vlasti. Služby sítě prý sama využívá při svém studiu a udržuje pomocí ní kontakty se spolužáky.