V USA objevena fosilie obřího mravence

Madrid - Mravenci mají pověst vytrvalých tvorů, a jak se zdá, touto vlastností oplývali už v dávné minulosti. Paleontologové objevili v americkém Wyomingu fosilii nového druhu mravence, který žil před 50 miliony let a byl schopen překonávat tisícikilometrové vzdálenosti, informuje španělský deník El Mundo. Nový druh tohoto společenského hmyzu nazvaný Titanomyrma lubei dosahoval délky pěti centimetrů, což z něj dělá jednoho z největších dosud známých druhů mravenců. Vědci v časopise Proceedings of the Royal Society B uvedli, že se tito mravenci pravděpodobně stěhovali z území dnešní Severní Ameriky do Evropy a v opačném směru. V Německu totiž byly nalezeny velmi podobné exempláře.

Jediný kus objevený v sedimentech někdejšího jezera ve Wyomingu byl identifikován jako královna. A ačkoliv nebyl dosud nalezen žádný dělník tohoto druhu, vědci jsou schopni vytvořit si představu o jeho velikosti díky možnosti srovnání s německými fosiliemi.

Na fosiliích jak v Německu, tak ve Wyomingu byla zjištěna křídla a v obou případech byly fosilie nalezeny v blízkosti rostlin, které prospívají v prostředí kolem 20 stupňů Celsia.

Tým vedený kanadským paleontologem Brucem Archibaldem je přesvědčen, že mravenci Titanomyrma v teplejším období překonávali Arktidu - využívali k tomu pozemních mostů mezi kontinenty.

Podle nich tento druh mravenců vždycky dával přednost životu v teplém prostředí. Po vytvoření mapy všech druhů mravenců (žijících i vymřelých) o velikosti přes tři centimetry dospěli badatelé k závěru, že všechny žijí nebo žily v oblastech s tropickými teplotami. Vysvětlení ale zatím neznají.

V období eocénu (před 55 až 38 miliony let) se vyskytovaly časové úseky zvláště teplé - vědci je přisuzují emisím plynů se skleníkovým efektem, například metanu, do atmosféry. Podle Archibalda tito obrovští mravenci cestovali z Evropy do Ameriky a naopak během jednoho či dvou teplých období, což by vysvětlilo jejich přítomnost v Německu.

Ovšem nebyli jedinými živočichy, kteří ve zmíněné době měnili místo pobytu. V eocénu se z kontinentu na kontinent přesunovalo velké množství i jiných druhů hmyzu a samozřejmě i savci.