Google představil konkurenci Facebooku

San Francisco - Americká společnost Google přichází se zatím nejvýraznějším pokusem přiostřit konkurenční boj v oblasti internetových sociálních sítí. Proti současně dominující síti Facebook spustil zkušebně službu Google+. Cílem společnosti je udržet si dominantní pozici v oblasti vyhledávání, kterou obliba rychle rostoucích společenských sítí ohrožuje. Po předchozích nevydařených pokusech vyhledávače prosadit se v této oblasti má být Google+ zcela funkční sociální sítí.

Start Google+ je největším počinem firmy v této oblasti od letošního dubna, kdy převzal pozici generálního ředitele Googlu spoluzakladatel společnosti Larry Page. Pro něj je start sociální sítě hlavní prioritou, protože postavení Googlu coby největšího světového vyhledávače jako hlavního vstupu na internet se zdá být v poslední době v ohrožení, neboť zvláště mladí lidé tráví čím dál více času na sítích jako Facebook či Twitter.

„V minulosti si užili luxusu dělat ve svých sociálních pokusech omyly. Tento luxus už teď opravdu nemají,“ podotkl ke snahám Googlu analytik průzkumové agentury Gartner Ray Valdes. Připomněl, že silné sociální sítě mají úspěšnou návštěvnost stránek, pozornost uživatelů a tolik potřebné příjmy z prodeje reklamy. Přilákat uživatele ke službám jiné sociální sítě nebude rozhodně nijak jednoduché, Analytik Hudson Square Research Rory Maher připomíná, že podle některých průzkumů trhu má Facebook již 700 milionů uživatelů.

Google chce konkurovat Facebooku (zdroj: ČT24)

Google+ je zatím k dispozici ve zkušebním provozu. Má nápadně podobnou strukturu jako Facebook; vše se točí kolem obrázků uživatelských profilů a novinek. Kontakty uživatele jsou ale seskupeny do specifických okruhů na rozdíl od jednoho seznamu přátel, který je typický pro Facebook.

Google chce přebít Facebook lepší ochranou soukromí

Google prohlašuje, že má ve srovnání s Facebookem lepší postoj k ochraně soukromí svých uživatelů. Jak zmiňovaný Facebook, tak i sám Google s tím v minulosti měly potíže. Jádrem Google+ jsou okruhy přátel a známostí, uživatelé si tak můžou rozdělit kontakty například na rodinu, přátele, spolužáky či pracovní kolegy a dělit se o soukromé informace či fotografie jen v rámci určitých skupin.

Facebook v minulosti sklízel za nejasnou kontrolu soukromí kritiku, a proto zavedl funkce, které umožní uživatelům vytvořit menší skupiny přátel. Google se o Facebooku nezmínil jmenovitě, ale uvedl, že pokusy konkurenčních sítí vytvořit okruhy dodatečně neslouží tak dobře. Google+ začal zatím fungovat omezenému počtu uživatelů, které podnik do systému přizval, a neuvedl, kdy bude přístupný širšímu okruhu.

Analytička Debra Aho Williamsonová:

Lidé už mají své kontakty na Facebooku. Nabízet jim novou a velmi podobnou službu, je hodně odvážné.

Na akcie největšího webového vyhledávače stále doléhají obavy z rostoucích výdajů uvnitř společnosti a ze sílících prověrek regulátory, bez ohledu na potíže v oblasti sociálních sítí. Tržní praktiky podniku nyní prověřuje americká Federální obchodní komise. Od začátku roku tak akcie Googlu klesly téměř o 20 procent. Už v minulém roce si přitom vedly hůře než průměr trhu.

Stránky Googlu navštívila jen v květnu celosvětově více než miliarda lidí. Je to sice více, než u jakékoli jiné firmy na světě, lidé na Facebooku ale celkově strávili delší čas. Průměrný návštěvník z USA byl na Googlu v květnu 231 minut, ale na Facebooku 375 minut.