Jako u cigaret: Australské lihoviny zdobí varovné nápisy

Sydney - Australští výrobci alkoholu zahájili dobrovolnou kampaň za označování svých produktů varováním, jež má odradit od konzumace mládež a těhotné ženy. Etikety s nápisy ponese 80 procent prodávaného piva, vína a tvrdého alkoholu. Účast na kampani je zatím dobrovolná, avšak vláda chce podobně jako vlády 14 jiných zemí ještě letos zavést toto označování jako povinné.

V obchodech se už začaly objevovat sklenice s nápisy Děti a alkohol nejdou k sobě, V těhotenství je bezpečnější nepít alkohol a Ohrožuje vaše pití vás nebo ostatní?

Historie holdování alkoholu se v Austrálii datuje od roku 1788, kdy k jejím břehům dorazili první osadníci - britští odsouzenci se svými dozorci. Šťastný konec osmiměsíční plavby pořádně zapili. Pijácké výkony se v zemi cení. Bývalý premiér Robert Hawke se například zapsal do Guinnessovy knihy rekordů vypitím 1,4 litru piva za 11 vteřin. Někdejší kriketová legenda David Boon zase za letu ze Sydney do Londýna v roce 1989 zkonzumoval 59 piv.

Podle organizace DrinkWise, kterou založili přes šesti lety sami výrobci alkoholických nápojů s cílem změnit představy o Australanech jako o lidech holdujících ve velkém alkoholu, začínají u protinožců lidé s pitím v průměru v 15,5 roku. Z vládních statistik vyplývá, že počet lidí holdujících nadměrně alkoholu stoupá. V roce 1995 tvořili 8,2 procenta populace, před šesti lety 13,4 procenta. Nejvíc pijáků přibývá mezi ženami.

Zdravotní varování na australské lahvi s alkoholem
Zdroj: ČTK/AP/Rick Rycroft