Dinosauří svět v čínském „Městě draků“

Ču-čcheng - Čínskému městu Ču-čcheng se někdy přezdívá „Město draků“. To proto, že se tu nachází největší koncentrace dinosauřích zkamenělin na celém světě. Za posledních padesát let se právě tady podařilo objevit deset předtím neznámých druhů dinosaurů. Asi nejzajímavější z nich je příbuzný slavného tyranosaura rexe - tyranosaurus magnus. Ten je zatím posledním objevem z paleontologické lokality v čínské provincii Shandong, zlatého dolu druhohorních zkamenělin. Experti jsou přesvědčení, že právě tahle oblast musela být v době před sto miliony lety kolébkou tehdejšího života.

„Ču-čcheng byl v období pozdní křídy skutečným dinosauřím světem. Místní prostředí pro ně bylo velmi vhodné. Byla tu velká vnitrozemská jezera, vlhké klima a bohatá vodní vegetace. Dinosaurům to tady skutečně vyhovovalo,“ říká Jen Tchuan-siang z výzkumného centra pro dinosaury.

Vědci se stále snaží najít pravé důvody, proč tihle dávní obyvatelé planety Země na konci křídy vyhynuli. Klíč k rozluštění záhady by mohlo poskytnout masové dinosauří pohřebiště v Ču-čchengu. V jámě Kugou se našli ostatky padesáti hadrosaurů. Tenhle náhodný objev z roku 2008 umožnil prostudovat celé stádo jednoho druhu druhohorních ještěrů.

• Geopark, Čína autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2740/273953.jpg
  • Archeologické nálezy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2740/273954.jpg
  • Dinosauří kosti autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2740/273952.jpg
  • Geopark, Čína autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2740/273951.jpg

Kvůli nálezům želv a krokodýlů se vědci domnívají, že tu blízko muselo být jezero. Vznik zdejšího masového pohřebiště vysvětlují různé hypotézy: mohlo jít o ničivé zemětřesení, epidemii nebo povodeň. Ať už byla příčina jakákoliv, souhra geologických a přírodních okolností pohřbila ostatky celého stáda na jediném místě.

Aby se rozšířilo povědomí o unikátnosti této lokality, byla paleontologie začleněna i do učiva místních škol. Pro náhodné návštěvníky je tady městské muzeum. A na to, že dinosauři mohou podpořit kdejaký byznys, už přišla celá řada místních podnikavců.

Jen Tchuan-siang, výzkumné centrum pro dinosaury:

„Chtěli bychom tady vybudovat takovou dinosauří kulturní a průmyslovou zónu. Teď jsme například v dinosauřím muzeu, v současnosti už budujeme Ču-čchengský park pozdní křídy a taky halu otisků dinosauřích stop. Myslím, že to velmi prospěje zdejší ekonomice."

Pokud tedy vyrazíte do Číny po roce 2015, nezapomeňte naplánovat i výlet do Ču-čchengu. Druhohorní geopark za 230 milionů amerických dolarů bude určitě stát za návštěvu.

Reportáž, Prizma (zdroj: ČT24)