Vědci objevili zvláštní exoplanetu - je žhavá, ale nezáří

New York - Zatím nejtemnější exoplanetu objevili američtí vědci v souhvězdí Draka. Nově nalezené těleso je černější než uhlí, příčinu takového zbarvení vědci zatím neznají. Planeta obíhá blízko své hvězdy a její povrch by měl mít víc než 1000 stupňů Celsia, avšak není jasné, proč planeta nezáří. Podle astronomů může být mimořádně tmavá, protože pohlcuje světlo. Oběžnice je velká asi jako Jupiter a od Země je vzdálená na 750 světelných let.

Za exoplanety jsou označovány oběžnice jiných hvězd, tedy mimo naši sluneční soustavu. Exoplaneta TrES-2b velikosti Jupitera odráží pouze asi jedno procento dopadajícího světla. Pro srovnání: Jupiter, největší planeta naší sluneční soustavy, odráží asi 30 procent světla.

„TrES-2b odráží světlo podstatně méně než černá akrylová barva. Je to skutečně zcela neznámý a cizí svět,“ řekl David Kipping z Harvardsko-Smithsonianského centra pro astrofyziku. Co činí exoplanetu vzdálenou asi 750 světelných let tak mimořádně černou, se zatím vědcům nepodařilo odhalit. „Přesto planeta není studená a černá jako noc. Je poměrně horká a slabounce vyzařuje teplo jako rozžhavený uhlík,“ dodal spoluautor zprávy David Spiegel.

Planeta krouží kolem své hvězdy pouze ve vzdálenosti asi pěti milionů kilometrů, což je asi 30krát blíže než Země od Slunce. Vesmírný teleskop Kepler při pozorování oběhů planety naměřil slabé kolísání světlosti planety, což lze vysvětlit rozdílnou intenzitou osvětlení jejího povrchu.