Aj Wej-wej se pustil do čínské vlády

Peking – Čínský výtvarník Aj Wej-wej poprvé od svého červnového propuštění z vazby otevřeně kritizoval čínskou vládu. V ostře formulovaném komentáři, který vyšel v neděli večer na internetovém serveru časopisu Newsweek, disident napsal, že úřady občanům upírají základní lidská práva a že Peking je „násilnické město“. Vládu kritizoval kvůli bující korupci, právnímu systému i politice migrujících dělníků, což jsou záležitosti rozdmýchávající napětí v čínské společnosti.

„Každý rok miliony (lidí) přicházejí do Pekingu stavět mosty, silnice a domy. Jsou to otroci Pekingu,“ konstatoval Aj. „Bydlí v nelegálních příbytcích, které Peking demoluje, jak se postupně rozrůstá. Kdo vlastní domy? Ti, kdo patří k vládě, uhelní magnáti, šéfové velkých podniků. Ti přicházejí do Pekingu dávat dárky – a restaurace, karaoke bary a sauny jsou díky tomu velmi bohaté,“ dodal.

Ajův komentář je známkou jeho sílící netrpělivosti s přísnými podmínkami, za nichž byl koncem června po 81 dnech propuštěn z vazby. Podle nich nemá dovoleno rok poskytovat rozhovory novinářům, setkávat se s cizinci, používat internet či komunikovat s obhájci lidských práv. Kritika zveřejněná na webu Newsweeku rovněž představuje přímou výzvu Pekingu, jak se vyrovná se svým nejznámějším kritikem.

Avantgardní výtvarník Aj Wej-wej, který se mimo jiné podílel na návrhu olympijského stadionu (Ptačího hnízda) v Pekingu, byl zatčen v době řady zátahů proti disentu začátkem dubna, když se chystal odletět z Číny. Obviněn byl z daňových úniků.

Reportáž Pavla Šimka (zdroj: ČT24)