„Církev osvobozená od materiálních a politických závazků se může lépe a více křesťanským způsobem obracet na celý svět, být skutečně světu otevřená,“ řekl papež. Neupřesnil, jakých privilegií přesně by se církev měla vzdát. Agentura DPA podotkla, že v Německu stát vybírá církevní daň a církve finančně podporuje. Na státních školách je také výuka náboženství a na některých univerzitách zřízených státem jsou teologické fakulty.
Na mši přijel Benedikt XVI. v papamobilu, aby mohl požehnat tisícovkám lidí, kteří ho nadšeně vítali s vlaječkami a transparenty. Obrovské pódium s oltářem, odkud papež hovořil k věřícím, bylo vybudováno nedaleko letištní přistávací dráhy. Před ním byly rozestaveny desítky řad s lavičkami pro návštěvníky.
V kázání se Benedikt XVI. zaměřil na otázku svobody a zdůraznil, že Bůh dal člověku možnost volit mezi dobrem a zlem. „Bůh střeží naši svobodu. K ničemu nás nenutí,“ řekl papež. Pontifik také kritizoval „církevní rutinéry“, kteří v církvi vidí jen jakýsi náboženský aparát, aniž by víru prožívali srdcem. Podle papeže jsou i lidé, kteří o Bohu pochybují, „království Božímu blíže, než věřící, z jejichž víry se stala rutina a kteří v církvi vidí jen instituci, aniž by nechali vírou zasáhnout svá srdce“.

Benedikt XVI. končí návštěvu Německa
Papež je na návštěvě Německa od čtvrtka a jeho přítomnost v zemi vyvolává nadšení i kritiku. Tisíce lidí protestovaly kvůli konzervativním hodnotám, které Vatikán prosazuje. Poukazovali například na postoj katolické církve k homosexuálům nebo antikoncepci. Mnozí mají papeži za zlé také to, jak alibisticky se církev postavila k obětem sexuálního zneužívání kněžími.
Benedikt XVI. zahájil svou německou cestu v Berlíně, v pátek se pak ve východoněmeckém Erfurtu nečekaně sešel s několika lidmi, kteří zakusili sexuální zneužívání od představitelů církve. Pro kritické věřící bylo toto setkání ale zklamáním, podle nich šlo z papežovy strany jen o bezvýznamné gesto. Nepřímo se ale k problému vyjádřil. Aniž by ho přímo pojmenoval, mluvil papež o nebezpečí, že bude znemožněna cesta k šíření křesťanského poselství kvůli „neposlušnosti poslů“.