Ironie? Kim Čong-ila vezla k hrobu americká limuzína

Pchjongjang – Severokorejský vůdce Kim Čong-il nenáviděl Spojené státy. Ale jeden „Američan“ ho dovezl k hrobu, napsal dnes list The New York Times. Rakev Kim Čong-ila totiž byla na poslední cestě uložena na střeše naleštěného mistrovského kousku americké automobilové pýchy – černého vozu Lincoln Continental ze 70. let, který se ve středu šinul sněhem pokrytými ulicemi v pečlivě nacvičeném pohřebním procesí.

Obrovský portrét usmívajícího se Kim Čong-ila byl připevněný na další limuzíně lincoln. A třetí, o něco menší lincoln uzavíral špici konvoje s obrovskou, zeměkouli se podobající kyticí na střeše. Stárnoucí, ale pečlivě udržované vozy dodaly záběrům severokorejské státní televize kvalitu hollywoodského filmu z let studené války. „Lincoln Continental ve staré Asii byl považován za spolehlivé, odolné, silné auto,“ řekla Kongdan Ohová, výzkumnice amerického Ústavu pro obranné analýzy, která píše o každodenním životě v Severní Koreji, kde se narodili její rodiče. „Jsou takovou časovou schránkou. Severokorejci pořád žijí jako v 70. letech,“ dodala.

Lincolny jsou součástí tradice pohřbívání

Tyto vozy byly podle ní patrně použity proto, že posloužily už i při pohřbu Kim Ir-sena, Kim Čong-ilova otce a zakladatele Severní Koreje, který zemřel v roce 1994. „Cokoli, co už udělali v minulosti, rádi znovu zopakují, zvlášť pokud jde o dynastii rodiny Kimů,“ uvedla na adresu severokorejského vedení Ohová. „O použití těchto aut patrně vůbec nepochybovali. Pro ně je to velmi přirozená volba.“

Vedení severokorejského režimu kolem rakve Kim Čong-ila
Zdroj: ČT24/AP Photo

Prakticky okamžitě, jakmile vyjelo smuteční procesí, vrhli se nadšenci na online fórum Profesionální automobilové společnosti (PCS) s nadšenými spekulacemi kolem toho, kdy byly tyto vozy vyrobeny, jaké jsou to modely a v jaké úpravě. Automobily vedoucí konvoj byly pravděpodobně z let 1975 nebo 1976, soudí Gregg Merksamer. Zdůvodnil to skutečností, že „ty plné zadní blatníky a pět těžkých vertikálních žeber dělících masku chladiče na šest částí“ byly typické pro tyto roky a z pozdějších modelů vymizely.

Merksamer, který má na kontě řadu příspěvků o pohřebních vozech, sanitách a dalších takzvaných pracovních automobilech, uvedl, že vnitřek limuzíny vezoucí Kim Čong-ilovo tělo by nebylo možné upravit, aby pojal rakev. Tím se podle něj může vysvětlovat, proč bylo tělo v rakvi uloženo do květinového lůžka na střeše vozu. Na fórum ale napsal, že "vůz byl rozhodně obrněný, jak bylo patrné z druhého chromovaného rámu kolem pootevřeného předního pravého okýnka. Za třemi americkými lincolny-veterány jely desítky moderních luxusních mercedesů a ještě o něco více skromnějších vozů značky Volkswagen Passat z 90. let, které byly pravděpodobně vyrobeny nebo zakoupeny v Číně, jež je největším severokorejským obchodním partnerem.

Pohřeb severokorejského vůdce Kim Čong-ila
Zdroj: APTN/AP Photo

Společnost Ford Motor Company, která vlastní značku Lincoln, na e-maily žádající o komentář k prominentnímu použití svých vozů při pohřbu Kim Čong-ila ani na otázku, zda nyní očekává nárůst poptávky po nich, nereagovala, napsal The New York Times.