Potápěči obnovili pátrání po obětech, vraku hrozilo potopení

Řím – Potápěči obnovili záchranné práce ve ztroskotané Concordii. Pobřeží předtím bičovaly vysoké vlny a hrozilo, že se vrak potopí celý. Výkonný ředitel společnosti Costa Crociere Pier Luigi Foschi na tiskové konferenci prohlásil, že loď Costa Concordia pravděpodobně ztroskotala kvůli lidské chybě. Posádka se podle něj zřejmě po nárazu nezachovala podle pravidel. Loď prošla v listopadu kontrolou, která nenašla závady. Vina za nehodu italské lodi tak zatím padá na hlavu kapitána Francesca Schettina. Podle internetové verze deníku Daily Telegraph chtěl při nebezpečném manévru pozdravit lidi na pobřeží. Na břehu byl údajně i námořník z italské obchodní lodě, se kterým se kapitán přátelí. Objevily se i zprávy, že kapitán v době neštěstí popíjel na baru. Italská vláda už plánuje zavedení opatření, které by omezovalo vzdálenost, na niž se budou moci velké lodě k pobřeží přiblížit.

Loď se podle informací Reuters posunula na kamenitém místě, kde zůstala zachycena. „Sklouzla o devět centimetrů vertikálně a 1,5 centimetru horizontálně. Okamžitě jsme potápěče evakuovali,“ uvedl mluvčí hasičů Luca Cari. Loď by se mohla rozpohybovat natolik, že by se zřítila do sedmdesátimetrové propasti. To by mohlo stát záchranáře život. Z vraku ztroskotané lodi údajně uniká tekutina - úřady uvažují o vyhlášení stavu nouze.

Černá skříňka se záznamem z pilotní kabiny ukázala, že Costa Concordia v blízké vzdálenosti od ostrova Giglio vybočila z původního směru a zamířila ke břehu. Posléze narazila na útesy na mělčině. Kapitán lodi nepravdivě tvrdí, že na námořních mapách nejsou vyznačeny. Na místo si nedovolí jet ani čluny pobřežních hlídek. Loď Costa Concordia přitom proplouvala pouhých 150 metrů od břehu. Prokurátor takové počínání označil za „absolutní hazard“.

Jindřich Vodička, bývalý kapitán dálné plavby:

„Předem bych vyloučil, že by podvodní skalisko nebylo na mapě. Jedná se o velmi frekventovanou lodní trasu, a to po celá staletí. Jsem přesvědčen, že se jednalo o chybu navigátora na můstku.“

Společnost Costa Crociere popřela kapitánovo tvrzení, že útes, na který loď najela, nebyl vyznačen v námořních mapách. Mapy námořnického institutu v Janově ukazují, že v oblasti, kde plavidlo ztroskotalo, bylo útesů vyznačeno několik.

Na palubě lodi se nachází asi 2 500 tun pohonných hmot, zatím ale nebyl hlášen žádný únik. Na pomoc s odčerpáváním byla podle informací AP povolána nejmenovaná dánská společnost. „Jde o osobní loď, nikoliv nákladní. Měla palivo pouze na tuto cestu. Do tohoto okamžiku žádné palivo z lodi neuniklo,“ konstatoval Filippo Marini, mluvčí přístavu ostrova Giglio.

Zachránění vděčí za život telefonátu příbuzné jedné z cestujících

První člun pobřežní stráže, který připlul k lodi, jež už byla nakloněna, byl poslán na moře, aby ověřil naléhavé volání o pomoc příbuzné jedné z cestujících. Sám kapitán podle všeho nikdy o pomoc nepožádal, nevyslal SOS.

Pier Luigi Foschi, šéf provozovatelské společnosti Costa Crociere:

„Kapitán je zadržen, jsou proti němu vznesena obvinění. Od společnosti dostane právní pomoc. Kapitán měl všechny certifikáty vykonávat svou práci. Nemůžeme ale popírat lidskou chybu, ke které zřejmě došlo. Je to obrovská tragédie, cítíme hluboký smutek.“

Kapitán je také obviněn, že opustil potápějící se plavidlo ještě v pátek v noci, zatímco evakuace cestujících končila až v sobotu kolem šesté hodiny ranní. Kapitán ale obvinění odmítl a pro televizi Mediaset uvedl, že udělal vše pro záchranu životů. „Byli jsme poslední, kdo loď opouštěli,“ prohlásil. Pokud bude usvědčen z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z předčasného opuštění plavidla, hrozí mu 12 let vězení.

Podle německého deníku Welt se kapitán snažil přiblížit k ostrovu, aby udělal radost jednomu ze zaměstnanců, který z ostrova pocházel, ale nemohl dostat v daný den dovolenou.

Plavidlo s 4 234 lidmi na palubě bylo v pátek odpoledne na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou. „Kvůli neklidnému moři se do lodi dostáváme obtížně, našli jsme ale jinou cestu ze strany obrácené k pobřeží. Skrz ni se snad lépe dostaneme dovnitř,“ podotkl Luca Cari, mluvčí hasičů.

Na světlo mezitím vyplouvají záběry, které dokreslují okamžik nárazu do podmořského skaliska i následné okamžiky chaotické evakuace pasažérů.

Cestující lodi Costa Concordia:

„Některé záchranné čluny nešlo spustit, takže jsme museli jít jinou cestou. Byl to chaos. Šli jsme prostředkem lodi, který byl pokrytý rozbitým sklem. Všechno bylo všude.“

Záchranáři našli ve ztroskotané italské lodi Costa Concordia další mrtvé tělo. Počet obětí pátečního neštěstí u italského ostrova Giglio tak stoupl už na šest, pohřešuje se 29 osob. „Dostal jsem zprávu z prefektury Grosseto, že pohřešují 29 lidí,“ uvedl dnes večer mluvčí pobřežní stráže Marco Brusco. Podle něj se jedná o 25 pasažérů a čtyři členy posádky. Dosud úřady informovaly o 16 nezvěstných.

Havárie může negativně dopadnout na celou branži - od ledna do března si totiž zákazníci rezervují většinu výletních plaveb na léto. Podle odborníků bude ale tento efekt krátkodobý. Zasáhnout chce italská vláda. Ministr životního prostředí navrhuje omezit vzdálenost, na kterou se budou moci velké lodi přiblížit pobřeží.

Loď byla pojištěna na 405 milionů eur (přes deset miliard korun) pojišťovacími společnostmi XL a RSA, které se specializují na dodatečné pokrytí případů újmy na zdraví. Společnosti se k záležitosti bezprostředně nevyjádřily. Podle analytika Joye Ferneyhougha z Espirito Santo bank v Londýně dosáhnou náhrady újmy na zdraví a dalších škod asi dvojnásobku této částky.

Americké rejdařství Carnival, které je mateřskou firmou provozovatele lodi, dnes oznámilo, že pouhé neuskutečnění dalších plánovaných cest lodi Costa Concordia mu způsobí ztrátu 85 až 95 milionů dolarů. Firma ale očekává, že neštěstí pro ni bude znamenat ještě řadu dalších výdajů, jejichž ztrátu zatím nedokáže odhadnout.