Ve Slovinsku se za zprávy na webu bude platit

Lublaň - Ve Slovinsku dnes začal fungovat projekt Piano, který zajišťuje zpoplatnění přístupu na internet. Systém přijala většina celostátních deníků, vydavatelé a provozovatelé internetových médií. Snahou provozovatele Piano Media je zavést systém postupně v celé Evropské unii. Do projektu se hned od začátku zapojí sedm vydavatelských domů, které vlastní 14 mediálních značek a on-line publikací. Většina médií ale zpočátku bude zřejmě dost opatrná a zaměří se na vysvětlení, v čem je placený přístup pro uživatele přínosnější.

Lidé, kteří budou chtít užívat on-line obsah, si budou moci vybrat z několika verzí předplatného. Měsíc přístupu bude stát 4,89 eura (kolem 125 Kč), roční předplatné vyjde na 48,90 eura (asi 1250 Kč). Bude možné si ale koupit předplatné i na týden, a to za 1,99 eura (asi 51 Kč). Za poplatek ale bude možné volně se pohybovat mezi weby všech účastníků. Po jednom přihlášení tak bude uživatel moci číst obsah hned několika novin a dalších elektronických médií, které se projektu účastní. Šéfredaktoři většinou zdůrazňují, že po zpoplatnění obsahu se budou moci věnovat exkluzivním materiálům, redakčním komentářům, rozhovorům a dalšímu zpravodajství, které je náročnější na produkci.

Piano je slovenský projekt, který na Slovensku funguje od loňského dubna. Na Slovensku se do projektu Piano zapojily zpravodajské portály deníků Hospodárske noviny, Pravda, Sme a Šport, dále týdeník Týždeň, komerční televize Joj, počítačový magazín PC Revue, portál o médiích Mediálne.sk a zábavní portál MeeToo.sk. Web nejčtenějšího slovenského listu Nový čas ale do projektu nevstoupil. Slováci platí za týden 0,99 eura (asi 25 Kč), za měsíc 2,90 eura (asi 74 Kč) a za rok 29 eur (zhruba 742 Kč). Společnost Piano Media založil Tomáš Bella, což je bývalý šéfredaktor internetového portálu Sme Online. O peníze, které uživatelé zaplatí na předplatném, se zpravodajské weby dělí. Čtyřicet procent dostane web, kde si čtenář koupil předplatné do systému Piano. Třicet procent jde portálu, kde čtenář tráví čas, zbylých 30 procent dostane Piano Media.