Posádka Concordie ujišťovala pasažéry, že se nic neděje

Řím - Na internetu se objevilo video, v němž krátce po nehodě výletní lodě Costa Concordia její posádka ujišťuje pasažéry, že se nic neděje a mají se vrátit do kabin. Třísetmetrové plavidlo najelo před týdnem na útes u toskánského ostrova Giglio. Majitel už oznámil, že zkontroluje celý svůj lodní park. Chce tak vyvrátit pochybnosti o stavu plavidel. Mezitím se objevilo svědectví jedné z bývalých hostesek na lodi, která tvrdí, že kapitán Francesco Schettino při evakuaci pomáhal, co mohl, a zachránil tisíce životů. Kapitán zatím zůstává v domácím vězení.

Vraťte se do kabin, vše je v pořádku, hlásala posádka

Na amatérských videozáběrech, které jako první zveřejnila italská zpravodajská televize Rainews24, členka posádky cestujícím sděluje, že je situace pod kontrolou. „Laskavě vás prosíme, abyste se vrátili do vašich kabin, nebo se šli projít po chodbě, pokud chcete. Elektrický problém, který máme s generátorem, vyřešíme. Všechno bude v pořádku… Všechno je pod kontrolou,“ oznamuje žena, která prý vyřizuje vzkaz kapitána.

Ztroskotaná Concordia
Zdroj: Carabinieri/ČTK/AP

Výkonný ředitel společnosti Carnival Corp. Micky Arison prohlásil, že neštěstí, které připravilo o život nejméně 11 lidí, „zpochybnilo bezpečnostní pravidla firmy a spolehlivost jejích záchranných systémů“. Společnost proto už prý najala tým externích odborníků, kteří se zapojí do kontroly bezpečnostních systémů. Odborníci se ale podle Reuters na možnost zlepšení bezpečnostních norem plavby dívají skepticky. Vzhledem k propadu tržeb způsobenému krizí nemají majitelé plavebních společností mnoho chuti k nákladným úpravám, a výraznější změny proto nelze v dohledné době očekávat.  

Ztroskotaná Concordia
Zdroj: Vigili del Fuoco/ČTK/AP

Změní nové svědectví názor na kapitánovo chování?

Rozruch do vyšetřování případu vnesla mladá Moldavanka, která dříve na lodi pracovala jako hosteska. Pětadvacetiletá Domnica Cemortanová, která údajně po havárii pomáhala při evakuaci ruských pasažérů, vyšetřovatelům řekla, že kapitán lodi Francesco Schettino neúnavně se záchranou pasažérů pomáhal. „Zachránil přes 3 000 lidských životů,“ prohlásila moldavská blondýna, která údajně hovoří několika jazyky.

Rozhovor s Bohumírem Janským (zdroj: ČT24)

Cemortanová moldavské televizi řekla, že se na loď dostala jen několik hodin před havárií a v době nárazu večeřela s přáteli. Podle očitých svědků byl jedním z nich kapitán Schettino. Po první otřesu byla povolána na palubu, aby překládala instrukce, které posádka dávala ruským cestujícím. Podle dřívějších zpráv ruských médií jich na palubě byla téměř stovka. 
Cemortanová postup kapitána energicky obhajovala a odmítla kritiku, která se snesla na jeho hlavu. „Udělal velkou věc, zachránil přes 3 000 životů,“ uvedla v rozhovoru pro moldavskou agenturu Omega.

Schettino, který již přiznal svůj podíl na nehodě, je v domácím vězení a čelí obvinění z podílu na smrti nejméně jedenácti lidí, z předčasného opuštění lodi a chyb při řízení plavidla u italských břehů. Podle italských médií společnost Carnival Corp. kapitána suspendovala a stáhla svou nabídku, že uhradí jeho výdaje na právníky.

Loď se neustále posouvá

Loď je stále v pohybu, což komplikuje práci záchranářům. Podle italské civilní obrany se vrak neustále posouvá - zádí o sedm milimetrů za hodinu a přídí o 15 milimetrů. Obě části lodi se opírají o jinou skálu, uprostřed je volný prostor. Pohyby vraku by mohla způsobovat voda, kterou se postupně plní trup lodi. Loď ale nemusí být na skaliskách dobře zakleslá a může klouzat po jejich povrchu. Zatím tak není jasné, zda se Concordia nepotopí úplně celá.

Italští záchranáři večer po několikahodinové pauze obnovili pátrání po pohřešovaných. Poté, co byl vrak stabilizován, se záchranáři vrátili do nepotopené části plavidla.

Ctirad Pacák, námořní kapitán:

„Je to velmi nebezpečné pro záchranáře, je však ještě určitá naděje, že se v některých místech mohly vytvořit vzduchové kapsy, kde by ještě nějací lidé mohli přežít.“