Černá díra vydává při drcení asteroidů podivnou záři

Washington - Americká NASA zveřejnila záběry supermasivní černé díry uprostřed Mléčné dráhy. Podle nové studie soustavně pohlcuje asteroidy a komety. Vědci předpokládají, že kolem černé díry známé jako „Sagittarius A“ jsou stovky bilionů asteroidů a komet, které díra postupně drtí, a tak vzniká dosud nevysvětlená záře.

„Lidé měli pochybnosti, zda se asteroidy mohou tvořit v tak drsném prostředí v blízkosti supermasivní černé díry,“ řekl Kastytis Zubovas z Univerzity v Leicesteru ve Velké Británii a hlavní autor zprávy, která se objevila ve zprávě Královské astronomické společnosti. „Je to vzrušující, protože naše studie ukazuje, že velké množství z nich produkuje tuto záři,“ dodal Zubovas.

Astronomové odhadují, že počet asteroidů nacházejících se kolem hvězd blízko Země je podobný počtu nacházejících se kolem hvězd blízko středu Mléčné dráhy. „Při zkoumání jsme zjistili, že černou dírou mělo být za dobu existence naší Galaxie odstraněno několik trilionů asteroidů,“ podotkl Sera Markoff z Univerzity v Amsterdamu.

Dlouho bude Sgr A * pozorovat mise Chandra v tomto roce. Poskytne cenné nové informace o frekvenci a jasu záře. Tato práce by mohla zlepšit porozumění o vzniku planetek a planet v drsném prostředí Sgr A *.