San Francisco - Budoucnost městské dopravy se jmenuje C1. Minimálně to tvrdí vývojáři tohoto vozítka, které využívá všech předností motorky vylepšených o bezpečí auta a plně elektrický pohon. „Cé jednička je plně uzavřená motorka s maximálně vyvinutou bezpečností. Opravdu maximálně propojuje přednosti motocyklu a auta,“ říká Daniel Kim ze sanfranciské firmy Lit Motors.
Budoucnost patří motoautům, tvrdí technici z Frisca
Na vývoji motoauta pracoval Kimův tým osm let. Zásadní bylo vyřešit stabilitu. Vyvažovací technologie je postavená na práci gyroskopů, které při jízdě drží C1 vzpřímeně. Vysokorychlostní pohybová čidla a procesory monitorují pohyb motorky, a pokud je třeba, zasáhnou ve prospěch její rovnováhy – i v případě úderu ze strany. Podle hlavního inženýra Kevina Bretneyho je model C1 kromě toho o 70 procent bezpečnější než běžné motorky a je lehčí než miniauta. „Má bezpečnost v zásadě srovnatelnou s jakýmkoli běžně vyráběným autem,“ tvrdí Bretney.
Daniel Kim, zakladatel a ředitel Lit Motors:
„Sedmdesát procent lidí, kteří dojíždějí do práce, jede v autě samo. I z jejich pohledu je nejlepší současné auto prostě rozpůlit a vytvořit z něj menší vozidlo při zachování všech technických výhod.“
Přesnou vnitřní strukturu C1 zatím Lit Motors tají. Podobné modely se totiž pokoušejí vyvinout i další firmy a správná kombinace výkonu, spotřeby i bezpečnosti je klíčem k úspěchu. Cé jednička by se ale už brzy měla dostat k zákazníkům. Teprve ti rozhodnou, zda spustí slibovanou revoluci, nebo bude jen dalším nesplněným snem.