Růžový sliz v mase? Američané řekli dost!

Washington – Americký skandál kolem „růžového slizu“ (pink slime) už přinesl první plody: kvůli pobouření veřejnosti se zavřou tři ze čtyř amerických podniků, které ho vyrábějí. Jde o vítězství známého kuchaře Jamieho Olivera a lidí, kteří proti této masové náhražce bojovali na facebooku a dalších sociálních sítích. V USA se přitom ve snaze snižovat náklady přidává růžový sliz do karbanátků a dalších hovězích produktů už asi 20 let. Byl zjištěn v 70 procentech mletého hovězího prodávaného v amerických obchodech.

Oficiálně jde o produkt zvaný „libové jemně strukturované hovězí“. Vyrábí se z tučných odřezků, které na kostech zbudou po odsekání masa. Zahřívá se a v centrifuze se z něj odstraňuje většina tuku. Pak je vystaven plynnému hydroxidu amonnému, který v něm usmrtí bakterie. Podle amerického ministerstva zemědělství je produkt bezpečný. Nyní ministerstvo zemědělství povolilo školám, aby přestaly používat produkty obsahující růžový sliz, a k bojkotu se připojily i samoobsluhy a bufety rychlého občerstvení. Potravinářský průmysl ale zdůrazňuje, že se bude muset porazit 1,5 milionu kusů dobytka navíc, aby produkt nahradil.

Jamie Oliver v loňském americkém vydání svého pořadu ukazoval, jak se burgery doplňují hmotou, která se dříve používala na žrádlo pro psy a lidé ji mohou jíst jen poté, co ji upraví chemikálie. Lidé podle všeho neměli nejmenší představu, že hamburgery, které celou tu dobu kupovali, obsahují něco jiného než skutečné hovězí maso, a jsou pobouřeni především kvůli nedostatečné transparentnosti. Nicméně ztráta 850 pracovních míst v době vysoké nezaměstnanosti mnoho lidí pobouřila a udělala z Olivera v některých internetových diskusích terč nenávistných komentářů.

Jde možná o první případ, kdy nějaká složka potravy byla stažena nikoliv kvůli obavám z bezpečnosti, ale protože se lidé rozhodli, že je nechutná. BBC si klade otázku, zda to znamená konec růžového slizu, či zda jej lze ještě zachránit - například změnou názvu. Označení poprvé použil v roce 2002 mikrobiolog Gerald Zirnstein.

Představitelé masného průmyslu to ale považují za pomlouvačnou kampaň vedenou médii proti produktu, který splňuje federální předpisy pro bezpečnost potravin a používá se už od začátku 90. let. Tento týden rozjeli protiútok a přišli s novým sloganem Dude, it's beef (Kámo, je to hovězí). Najali si texaského guvernéra a bývalého prezidentského kandidáta Ricka Perryho, který se svědomitě zakousl do hamburgeru se spornou přísadou při návštěvě zpracovatelského závodu v South Sioux City v Nebrasce.