V Chorvatsku havaroval český autobus - nejméně osm mrtvých

Záhřeb - Osm Čechů zemřelo při dopravní nehodě na 212. kilometru dálnice A1 v Chorvatsku. Mezi oběťmi je podle chorvatských webů dítě a podle vyjádření české konzulky v Rijece i jeden z řidičů. Všechny pozůstalé už české ministerstvo zahraničí vyrozumělo. Řidiče nejspíš přepadl mikrospánek. Předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš připustil, že někteří dopravci nutí řidiče porušovat předepsané doby odpočinku. Přes 40 lidí je zraněných, z toho tři těžce. Mezi nimi jsou sestry-dvojčata, jedna z nich je v kómatu, a 60letá žena. Podle českého konzula ve Splitu Pavla Bednáře je část lidí v natolik dobrém stavu, aby mohli pokračovat v cestě. Zranění budou přepraveni do ČR během neděle armádním speciálem.

Turisté mířili na Makarskou riviéru, do střediska Baška Voda. Lidé cestovali s cestovní kanceláří Atlas Adria z Brna. Podle dispečera dopravce JH Bus bylo vozidlo v dobrém technickém stavu a za volantem se střídali zkušení řidiči. Nehoda vyvolala dlouhou a zhruba 11 hodin trvající zácpu na dálnici, kde uvízlo mnoho českých a slovenských turistů.

V autobuse jelo podle ministerstva zahraničí ČR celkem 51 lidí. Autobus se v 03:50 SELČ převrátil na hlavní chorvatské dálnici A1 nedaleko tunelu Krpani. Zranění byli převezeni do nemocnice ve městě Gospić. „Tam se zjišťuje jejich stav a míra poranění,“ řekl Bednář. Ředitelka gospičské nemocnice portálu Jutarnji list řekla, že z deseti nejvážněji zraněných není nikdo v bezprostředním ohrožení života. „Přijali jsme 44 pacientů. Některé jsme už prohlédli, jiné jsme operovali. Tři z těch 44 jsme poslali do vrtulníkem do Záhřebu v doprovodu tří lékařů. Nikdo z pacientů, kteří zůstali tady, není v ohrožení života,“ podotkla Marija Ilijevská. Zranění mají hlavně zlomeniny končetin nebo otřes mozku.

Tři těžce poraněné přepravil do záhřebské nemocnice vrtulník. Nejtěžší zranění utrpěly sestry-dvojčata. Jedna z nich má mnohočetná poranění a je údajně v kómatu. Druhá dívka utrpěla sice komplikovanou zlomeninu holeně, je ale při vědomí a komunikuje s okolím. Obě sestry by měly v červenci oslavit 14. narozeniny. Stabilizovaná je i třetí pacientka, o kterou se starají lékaři v záhřebské nemocnici Dubrava. Šedesátiletá žena má zlomená žebra, holeň a pánev. „S velkým zadostiučiněním musím říct, že přesun pacientů z nemocnice v Gospiči byl velmi rychlý,“ poznamenal Željko Lacković, ředitel oddělení chirurgie nemocnice Dubrava v Záhřebu.

Zdeněk Schwarz, ředitel Záchranné služby Praha:

„Velký autobus je v dnešní době vysoký, vždycky se převrátí na bok a zranění vypadnou během karambolu z autobusu, který je posléze drtí. Vážná poranění jsou pak smrtelná. Problémem je, že v autobusech se nepoužívají bezpečnostní pásy. Pro záchranáře je potíž v tom, že vozidlo stojí na boku a v úzkém prostoru je problém s vyproštěním osob nebo i případnou resuscitací.“

Zřízena byla speciální krizová linka psychologické pomoci

Lidé, například příbuzní, se mohou obrátit na velvyslanectví v Chorvatsku. Nouzová linka na zastupitelský úřad v Záhřebu je +420 385 916 121 533. „Všichni lidé z našeho konzulátu jsou na místě či v nemocnicích. Bohužel neznáme jména zraněných a obětí, takže prosíme blízké cestujících, aby se obrátili na cestovní kancelář. Ta má jako jediná jmenný seznam cestujících,“ uvedl Karel Šrol z pražského ministerstva. Krizová telefonní linka cestovní kanceláře Adria Atlas je +420 739 092 299. Kvůli tragédii vznikla speciálně pro příbuzné cestujících krizová linka psychologické pomoci na čísle +420 974 834 788. Pro rodiny účastníků havárie zřídilo ministerstvo zahraničních věcí speciální telefonní linku 224 181 111.

Pracovníci brněnské CK Atlas Adria již vyřídili tisíce telefonátů, jimiž se často zoufalí lidé snaží ověřit, kdo při nehodě zemřel nebo byl zraněn. Podle vyjádření ministerstva zahraničí budou mít lidé propuštění z nemocnice zajištěno ubytování. Pro ty, kteří chtějí odjet domů, bude zajištěn odvoz do České republiky. Někteří lidé, jejichž zranění blízcí zůstávají v nemocnicích, se nyní rozhodují, zda v Chorvatsku zůstanou. Pokud budou chtít být se svými příbuznými, ubytování a další servis jim zařídí cestovní kancelář Atlas Adria. Zatím by mohlo být z nemocnice propuštěno 25 osob, všechny z nich se chtějí vrátit domů.

Nemocnice v Gospiči nápor zvládá

Jak upřesnil zpravodaj ČT Jan Moláček, v nemocnici zatím všech 40 lidí zůstává do neděle. Nemocnice zvládá nápor bez problémů. Leží v těsné blízkosti jadranské dálnice, kde se podobné nehody často stávají. V září 2008 se na stejném úseku dálnice stala jedna z nejtragičtějších dopravních nehod Slováků v zahraničí, která si vyžádala 14 obětí a 30 zraněných poté, co autobus s turisty z Košic narazil do mostního pilíře.

Armáda připravuje speciální letadlo, které v neděli přepraví turisty z havarovaného autobusu z Chorvatska zpět do vlasti. Ze čtyřicítky zraněných Čechů může 25 již opustit chorvatskou nemocnici. Podle českého konzula ve Splitu nechtějí pokračovat v dovolené a všichni si přejí odjet zpět do Česka. Někteří zranění prý pocestují sanitkami.

Silničáři uvedli, že na silnici nebyly stopy po brždění. Řidiče autobusu podle všeho přepadl mikrospánek, nehoda se totiž stala v noci, kdy je tato příčina nejpravděpodobnější. Kromě únavy ale může být za nehodou i zdravotní stav řidiče, který mohl trpět nemocí, o níž netušil. Ještě několik hodin po nehodě se údajně ozývalo z trosek autobusu zvonění mobilů, na které se cestujícím snažili dovolat jejich blízcí.

Převrácený autobus v Chorvatsku
Zdroj: ČT24

Došlo k porušení předepsané doby odpočinku?

Předseda Sdružení řidičů CZ Lukáš uvedl, že někteří dopravci řidiče nutí porušovat předepsané doby řízení a odpočinku. Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání. „Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří zase jezdí na více karet,“ popsal některé praktiky. Předpokládá ale, že řidiči autobusu jsou kvůli zodpovědnosti za cestující opatrnější než řidiči kamionů.
   
Ani dodržení doby odpočinku ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. „Stává se často, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak,“ uvedl Lukáš.

Chorvatsko patří k zemím, kde každoročně zemře nejvíc Čechů. Část z nich podlehne právě zraněním při dopravních nehodách. Příčinou je často únava. Cesta k Jaderskému moři se totiž dá ujet najednou a většině turistů se nocovat na trase nechce. Pro méně zkušené řidiče je ale mnohahodinová jízda na hranici možností. „Jsou lidé, kteří ujedou několik set kilometrů a nepociťují žádné známky ani psychické ani fyzické únavy, ale to je hodně málo lidí, kteří to dokážou, a pasovat se mezi ně někdy může vyjít dost draho,“ podotkl Karel Pospíšil, vedoucí sekce bezpečnosti silničního provozu ÚAMK.

V pátek z Brna odjely do Bašky Vody dva autobusy Atlas Adria, po cestě se ale rozdělily a jeden pak na benzinové pumpě čekal, než kolem projede druhý autobus a připojí se k němu. Řidiči spolu telefonovali. „Krátce spolu hovořili o obyčejných věcech a nikdo si nestěžoval na únavu,“ řekla Jutarnjimu listu pracovnice Atlas Adria. Deset minut po posledním hovoru mezi řidiči si posádka druhého autobusu všimla, jak kolem projíždějí sanitky.

Cestující pomáhali při vyprošťování obětí

„Jeli jsme autobusem, většina lidí spala. Já jsem seděl vzadu, tam to bylo nejbezpečnější. Rozmlátilo se zadní okýnko, lidi se hrnuli ven, propukla panika, strach, všude byla krev, zvratky a zavazadla,“ prohlásil jeden z cestujících v autobuse.

Zraněným pomáhal v nemocnici v Gospiči český policista Luboš Turek, který v minulosti čtyři roky sloužil jako asistent chorvatských policistů během turistické sezony na Jadranu. „Do autobusu se dalo jen těžko dostat,“ prohlásil lékař záchranky Edo Emer, který na místě zasahoval. „Poprvé jsem zažil, že by lidé v šoku nebrečeli, dva nebo tři cestující nám pomáhali a zbylí netušili, co se děje a kde jsou,“ dodal Emer. Nejhorší pro něj bylo vyprošťovat mrtvé dítě. „Lidé byli v takovém stavu, že se po něm nikdo ani nesháněl,“ dodal.

V Chorvatsku havaroval český autobus
Zdroj: ČT24/ČTK/AP

Turistům se cesta k Jadranu protáhla

Trosky autobusu byly rozprostřeny po dlouhém úseku dálnice v obou směrech. Doprava na místě kolabovala, jelikož právě touto cestou putuje každý den velký počet turistů k Jadranu. Kolona v silném předprázdninovém provozu dosáhla 18 kilometrů a trvala asi 11 hodin.

Podle informací z Chorvatska vykoupil tamní regionální úřad balenou vodu v širokém okolí, aby měli dobrovolníci Červeného kříže co rozdávat posádkám aut. Později ale chorvatská televize informovala, že když rodinám s dětmi za teploty kolem 27 stupňů Celsia došla voda, neměli šanci nějakou získat, protože záchranáři ani policisté vodu nerozváželi. Nezajímali se ani o to, zda někomu došel benzin či nafta, uvedl server. 

V Chorvatsku havaroval český autobus
Zdroj: ČTK/AP/Darko Bandic

„Na místě nehody zůstalo jen jedno hasičské auto a policejní hlídka. Vrak už byl odtažen, na silnici po něm zůstala ohromná skvrna. Za svodidly zůstalo mnoho osobních věcí po cestujících, kteří byli rozvezeni do okolních nemocnic,“ citoval server zástupce svého šéfredaktora Lukáše Filu, který v zácpě strávil více než pět hodin.

Podle pracovníků správy chorvatských dálnic nejspíš existuje i záznam nehody, protože autobus nejdříve narazil do sloupu, který nese videokameru sledující provoz.

„Operativně jsme svolali štáb, máme seznamy pasažérů, smlouvy. Všichni z autobusu byli převezeni do nemocnice. Zajistili jsme také odvoz klientů z Chorvatska, tedy těch osob, které se tímto autobusem měly vrátit do ČR,“ vyjádřil se pro ČT ředitel CK Martin Vašulín. „Policie bude komunikovat pouze s chorvatským konzulátem,“ dodal Vašulín. 

Řidiči byli zkušení, autobus v dobrém technickém stavu

Cestovní kancelář si najala jako dopravce JH Bus. Vedoucí dispečer firmy byl tragédií otřesen. Autobus byl podle něj ve velmi dobrém technickém stavu a za volantem se střídali dva zkušení řidiči - oběma je přes 50 let, oba navíc řídí autobus více než 25 let.

Reakce politiků na tragédii

„Je to velká tragédie a já bych chtěl touto cestou projevit upřímnou soustrast rodinám obětí této mimořádné události,“ sdělil médiím premiér Petr Nečas. „České úřady, především v součinnosti ministerstva zahraničních věcí a velvyslanectví v Záhřebu, neprodleně učiní maximum, aby našim občanům vyšly vstříc a poskytly jim veškerou náležitou pomoc,“ slíbil Nečas. Do Chorvatska již například odpoledne vyjel tým policejních psychologů, který pomůže lidem na místě. „Tříčlenný tým vyslalo Krajské ředitelství policie ČR Jihomoravského kraje,“ oznámila mluvčí Policejního prezidia Dagmar Bednarčíková.

S vyjádřením soustrasti neváhali čeští politici. „Zpráva o tragické nehodě v Chorvatsku mne hluboce zasáhla. Vyjadřuji v této těžké chvíli upřímnou soustrast všem pozůstalým. Raněným při nehodě přeji brzké uzdravení a návrat domů,“ konstatovala místopředsedkyně vlády ČR Karolína Peake. Ke kondolencím se přidala také samotná cestovní kancelář Atlas Adria. „Hluboce soucítíme s pozůstalými a věříme v brzké uzdravení zraněných,“ uvedl kolektiv kanceláře.

Michal Hašek, hejtman Jihomoravského kraje:

„Dovolte mi, abych vyjádřil soustrast rodinám pozůstalým po obětech, které zahynuly při havárii autobusu brněnské cestovní kanceláře v Chorvatsku. Vím, že život člověka nejde ničím nahradit, žal jejich rodin nejde vyvážit žádnými slovy. Přesto přijměte tuto kondolenci jako vyjádření mé účasti nad nenahraditelnou ztrátou, která rodiny postihla.“

Dnešní nehoda je nejhorší od havárie českého autobusu u jihočeských Nažidel, která si v březnu 2003 vyžádala celkem 20 mrtvých.

Přehled nejtragičtějších nehod českých autobusů v ČR i v zahraničí od roku 1995 (řazeno podle počtu obětí): 
     
Dvacet mrtvých:
   
8. března 2003 (ČR) - Na silnici E55 nedaleko obce Nažidla na Českokrumlovsku se převrátil patrový autobus, který spadl z asi sedmimetrového srázu. Na místě zemřelo 17 lidí, dva po převozu do nemocnice a poslední oběť zemřela na následky zranění v roce 2006. Zraněno bylo 34 lidí. 
     
Sedmnáct mrtvých:
   
6. července 1995 (Slovensko) - Autobus Karosa firmy Modelárna z Nemošic na Pardubicku havaroval u Kolárovic v okrese Žilina. Při nehodě, kterou zavinil řidič a špatný technický stav brzdového systému, zemřelo na místě 16 lidí, další člověk zemřel v nemocnici. Zraněno bylo dalších 28 lidí. 
     
Deset mrtvých 
   
2. února 1999 (ČR) - U obce Středokluky v okrese Praha-západ narazil řidič plně obsazeného autobusu do stojícího nákladního vozu a do osobního auta. Nehodu nepřežilo 10 osob (sedm zemřelo na místě, tři podlehly zraněním v nemocnici) a 27 lidí bylo zraněno, z toho 15 těžce. 
     
Osm mrtvých 
   
23. června 2012 (Chorvatsko) - Osm lidí zemřelo při nehodě českého autobusu na dálnici ve středním Chorvatsku. Informaci místních médií ČTK potvrdil český konzul ve Splitu Pavel Bednář. Dodal, že tři lidé jsou těžce zranění. 
     
Šest mrtvých 
   
13. prosince 2004 (ČR) - Šest lidí zahynulo a stejný počet utrpěl zranění při nehodě linkového autobusu na dálnici D1 u Domašova na Brněnsku. Do autobusu, který vyjížděl z odpočívadla u motorestu Devět křížů, zezadu narazil kamion pro přepravu automobilů. Mezi šesti oběťmi, které pocházely ze Slovenska, byla i teprve sedmiměsíční holčička. 
     
16. července 2006 (ČR) - Šest mrtvých, z toho pět na místě, si vyžádal náraz linkového autobusu do mostního pilíře na druhém kilometru dálnice D8 u Zdib nedaleko Prahy. Nehodu zavinil řidič autobusu, který pravděpodobně usnul.

Vydáno pod