Fischer spouští ostrou kampaň, pomáhat mu bude i podnikatel Soukup

Praha – Jeden z doposud favorizovaných kandidátů na vítěze přímé prezidentské volby dnes oficiálně zahájil svou kampaň. Jan Fischer spolu se svým týmem spustil petiční akci na sběr podpisů a informoval o sérii předvolebních mítinků s občany v českých městech. „Nebude to období, které pro mě bude znamenat soutěž ve sběru podpisů. Důležité mají být postoje kandidátů a jejich argumentace,“ zmínil Fischer a oznámil, že během prázdnin skončí ve funkci viceprezidenta Evropské banky pro obnovu a rozvoj.

Na tiskové konferenci dnes Fischerův tým uvedl podrobnosti ke spuštěné petiční kampani. Petiční listiny budou k dispozici ke stažení a vytištění na osobních internetových stránkách, sbírat podpisy chce kandidát také během jednotlivých mítinků a na stálých stanovištích v šesti tuzemských krajích. Pro voliče bude Fischer k dispozici při pravidelných konzultacích ve své kanceláři na pražském Žižkově. 

K financování kampaně Fischer zřídil zvláštní bankovní konto. „Musí to být financování stoprocentně průhledné. Odmítám peníze politických stran, peníze státních a polostátních firem a peníze nejasného původu. Každá koruna v kampani má mít své jméno. Preferuji dary soukromých fyzických osob,“ uvedl.

Jan Fischer: 

„Řešení našich problémů je v naplnění principů zastupitelské demokracie. Nejsem kandidát, který bude parazitovat na současné vnitropolitické situaci. Toto není rozkradená země, toto je země plná talentů, šikovných lidí, osob, kteří nás výborně reprezentují v zahraničí. Situace opravdu žádá zásadní změnu, nikoliv změnu revoluční, ale systémovou. Myslím, že přímá volba v této situaci k tomuto vybízí, a proto se jí zúčastním.“

V kampani se Fischer bude spoléhat výhradně na dobrovolníky bez najatých placených agentur. Mezi jeho podporovatele patří například známý kardiochirurg z pražského IKEMu Jan Pirk, politolog a vysokoškolský pedagog Petr Just nebo majitel reklamní agentury Médea Jaromír Soukup. Ten už v minulosti financoval volební kampaň Strany zelených v parlamentních volbách 2006 a podílel se na jejím ekonomickém programu. Po rozštěpu přešel k podpoře Demokratické strany zelených Olgy Zubové a v roce 2010 poskytoval inzertní plochy Věcem veřejným. „Bude pomáhat jako Soukup, nikoliv jako Médea,“ zdůraznil Fischer.

Majitel vlivné agentury Soukup má s financováním politiků bohaté zkušenosti. Mimo menších stran typu zelených nebo VV v minulosti spolupracoval také s někdejším šéfem sociálních demokratů Jiřím Paroubkem. Podílel se zejména na masivní billboardové kampani ČSSD v roce 2010 pod vedením volebního manažera Jaroslava Tvrdíka. Médea podobně jako v případě Věcí veřejných poskytovala sociálním demokratům reklamní plochu za velmi výhodné ceny. Po odchodu Tvrdíka ale úzké kontakty Paroubka a Soukupa skončily – až do vzniku Paroubkovy nové strany Národní socialisté – levice 21. století, která podle Hospodářských novin o mediální spolupráci loni na podzim znovu jednala.

Médea navíc zastupuje či v minulosti zastupovala i řadu firem s vlastnickou účastí státu jako České dráhy, Českou poštu, ČSA, Letiště Praha nebo ČEZ. Hojně diskutovaný byl i její nákup vydavatelství Mediacop, které produkuje časopisy Týden a Instinkt, ke kterým přibrala ještě periodika Top dívky a Popcorn. Médea se tak stala předmětem zájmu arbitrážní komise Asociace komunikačních agentur, podle které prý mohla porušit stanovy o zákazu agenturám vlastnit média.

Někdejší šéf statistického úřadu a lídr předvolebních průzkumů v kampani zdůrazňuje svou nestranickost, zkušenosti z exekutivy i mezinárodní politiky a snahu být případně moderním prezidentem, který ctí právní řád, odmítá projevy extremismu a snaží se politiku spojovat.