Hubbleův teleskop objevil nový měsíc Pluta

Londýn - Hubbleův vesmírný dalekohled objevil pátý měsíc obíhající trpasličí planetu Pluto. Uvedla to dnes stanice BBC. Nový měsíc, viditelný na snímcích teleskopu jako světelná skvrna má pravděpodobně nepravidelný tvar a průměr od 10 do 25 km. Vědci jsou překvapeni, že i tak malý svět může mít tak složitou soustavu satelitů.

Měsíc, známý zatím pod názvem P5, by mohl pomoci objasnit, jakým způsobem se soustava v blízkosti Pluta vytvořila a dále vyvíjela. Dle jedné ze studií jsou všechny měsíce pozůstatky kolizí mezi Plutem a velkými ledovými objekty před miliardami let. "Měsíce tvoří sérii elegantně vnořených drah, podobně jako ruské panenky," sdělil Mark Showalter z Institutu SETI v Mountain View ve Spojených státech, vedoucí týmu, který nový měsíc objevil.

Největší měsíc Pluta pojmenovaný Charon byl objeven v roce 1978. Pozorování Hubbleova vesmírného dalekohledu odhalily v roce 2006 další dva malé měsíce, Nix a Hydra. V roce 2011 pak byl teleskopem objeven čtvrtý měsíc, známý jako P4. Poslední měsíc, prozatímně nazvaný S/2012 (134340) 1 nebo také P5, byl detekován v devíti samostatných souborech snímků pořízených Hubbleovým objektivem Wide Field Camera 3 v průběhu června a července.

Snímek Hubbleova vesmírného dalekohledu s vyznačeným měsícem P5

První detailní snímky přiletí v roce 2015

Bezpilotní vesmírná sonda NASA New Horizons je v současné době na cestě k Plutu, průlet kolem objektu je naplánován na rok 2015. Sonda pošle vůbec první detailní snímky soustavy Pluta, která je tak malá a vzdálená, že i Hubbleův teleskop stěží dokáže rozeznat největší útvary na jeho povrchu.

Od objevu Pluta v roce 1930 americkým astronomem Clydem Tombaughem byla planetka považována za devátou planetu Sluneční soustavy až do jeho vyčlenění v roce 2006. Důvodem jeho překlasifikování na „trpasličí planetu“ bylo poznání, že patří k jednomu z několika ledových objektů v Kuiperově pásu, oblasti těsně za oběžnou drahou Neptunu.