Koule a košťata nepomohly, troleje půjdou níž

Jakarta – Výrazně přitvrdit proti černým pasažérům na střechách vlaků se rozhodly indonéské železnice. Na hlavních tratích chtějí svěsit troleje natolik, aby se pod ně lidé na vagonech jednoduše nevešli. Černé pasažéry totiž v minulosti neodradilo stříkání střech vagonů olejem nebo barvou, zábrany při vjezdu na nádraží v podobě betonových koulí nebo ostnatých drátů, vypouštění psů, výzvy náboženských vůdců ani zásahy specializovaných zřízenců, kteří se cestující pokoušejí srazit ze střechy košťaty.

Vlaky křižující Indonésii po zanedbaných tratích, které za sebou v zemi zanechali nizozemští kolonizátoři, jsou zvlášť v dopravní špičce přeplněné lidmi. Stovky cestujících se ve snaze uniknout tlačenici ve vagonech uchylují na střechy železničních souprav, velkou motivací jsou také ušetřené peníze za jízdenky. Jízda na střechách je však velmi nebezpečná a železnice si stěžuje i na ušlé zisky, proto v minulých letech neúspěšně zkoušela řadu více či méně kuriózních opatření, jak lidi od dobrodružné jízdy odradit. Jízda pod svěšenými trolejemi bude na rozdíl od nich ale smrtelně nebezpečná. Nové opatření začíná železniční společnost PT Kereta Api uvádět do praxe právě dnes.

Kvůli riskantní jízdě na střechách vlaků zahynulo loni 11 lidí, pasažéři ale nové opatření kritizují. Podle nich by pomohlo spíše snížení ceny jízdenek, přičemž státní železnice chystají pravý opak. Od letošního října jízdné podraží o 40 procent.

K nejvytíženějším tratím patří v Indonésii spojnice metropole Jakarty s okolními městy, odkud dojíždí denně do práce asi půl milionu lidí.

Betonové koule mají zabránit cestování na střechách vlaků
Zdroj: ČTK/AP/Dita Alangkara, Achmad Ibrahim