O datu otevření nového berlínského letiště se rozhodne až v září

Berlín - Rozhodnutí o případném dalším posunutí termínu otevření nového berlínského letiště by mělo padnout 14. září. Provozovatel dostane další peníze. Po téměř desetihodinovém jednání dozorčí rady to oznámil její předseda, berlínský primátor Klaus Wowereit. S březnem příštího roku už se nepočítá a německá média o opětovném odložení startu miliardového, ale mnoha problémy sužovaného mamutího projektu nemluví už téměř jinak než jako o katastrofě, blamáži a debaklu.

Wowereit uvedl, že zprovoznění letiště je stále směřováno k 17. březnu 2013, dodal ale, že tento termín nemůže potvrdit. Nový hlavní technik Horst Amann musí ještě předložit podrobnou analýzu stavu projektu, a to si vyžádá nějaký čas. Konečné rozhodnutí o termínu otevření tak má padnout na příští schůzce dozorčí rady v půlce září.

Obří letiště na jižním okraji Berlína, které má nahradit obě nynější, ale kapacitně už nevyhovující metropolitní letiště Tegel a Schönefeld, mělo původně fungovat už loni. Zprovoznění bylo ale posunuto na letošní červen. Měsíc před startem byl však termín kvůli problémům s protipožárním zabezpečením znovu odložen, tentokrát na jaro 2013. Tento odklad prodražil celý projekt o dalších 1,2 miliardy eur (30 miliard Kč) na současných 4,5 miliardy eur (112,5 miliardy Kč).

Letištní společnost nedávno přiznala, že jí kvůli tomu vystačí peníze jen do konce letoška a další půjčky jí banky odmítají poskytnout. V německém tisku se proto spekuluje o hrozící insolvenci provozovatele, který to však popírá. Problémy jsou i technické - nedaří se dokončit funkční protihlukové baréry, vzduchotechniku ani bezpečnostní opatření.

Nové berlínské letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře Willyho Brandta, se má stát třetím největším vzdušným přístavem v Německu po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Zpočátku chce ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů, jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok. Letiště bude mít dvě paralelní dráhy - jednu rekonstruovanou z dosavadního letiště Schönefeld a druhá se nově postavila.

Podílníci ve společnosti, tedy německý stát, hlavní město a spolková země Braniborsko, se dohodli, že provozovateli poskytnou finanční injekci, aby platební neschopnosti zabránili. „Bude to mix z vlastního kapitálu, překlenovacích půjček a půjček od podílníků,“ řekl náměstek ministra dopravy Rainer Bomba. Konkrétní sumu ale neprozradil.

Rohovor s Martinem Jonášem a Martinem Kačurem (zdroj: ČT24)

Kvůli předpokládanému dalšímu posunutí začátku provozu roste tlak na šéfa letiště Rainera Schwarze a množí se výzvy k jeho rezignaci. Spekuluje se rovněž o osudu populárního berlínského primátora Klause Wowereita, který stojí v čele dozorčí rady.

K problémům s dostavbou se navíc nově přidalo odhalení policie, že v ochrance letiště byl zaměstnán radikální islamista, kterého německé bezpečnostní složky považují za potenciálně nebezpečného extremistu. Na jednadvacetiletého mladíka se přišlo náhodou na začátku srpna při rutinní kontrole pracovních povolení. Zda jeho působení na letišti souviselo s plánováním nějakého útoku, ale není jasné.