Bratislava – Na Slovensku se nadále vyšetřuje páteční zřícení části rozestavěného dálničního mostu na severovýchodě země. Při neštěstí z dosud neznámých důvodů selhala kovová konstrukce bednění, když dělníci dovnitř pumpovali beton. Konstrukce zřejmě byla příliš slabá. O život přišli čtyři lidé, dalších 12 bylo zraněno. Rozproudila se také debata o financování dálnic. Zakázku na stavbu tohoto úseku zadala předchozí vláda Ivety Radičové; současná vláda ale tvrdí, že cena byla příliš nízká a že levnější stavba znamená i nižší kvalitu. Kvůli nedostatku zakázek se prý stavbaři ve veřejných soutěžích v poslední době předbíhali v tom, kdo státu slíbí postavit silnice levněji.
Může za zřícení slovenského mostu snaha ušetřit?
Most na východě Slovenska je součástí devět kilometrů dlouhého úseku budoucí dálnice. Tendr na jeho výstavbu vyhrálo loni konsorcium české firmy Bögl & Krýsl a slovenského Váhostavu. Vítězná nabídka byla pro stát nejvýhodnější ze všech, které 13 účastníků tendru předložilo, a o zhruba třetinu levnější, než byl státní odhad hodnoty zakázky.
„Tvrdíme, že extrémně nízké ceny dálnic se musí někde projevit. Ať již v kvalitě, nebo komfortu pro cestující. Doufám, že tomu nebylo v tomto případě, protože pokud by někdo šetřil na tomto místě a ohrozil své zaměstnance, to už by byl skutečně nonsens,“ řekl státní tajemník slovenského ministerstva dopravy Andrej Holák. Exministr dopravy Ján Figeľ, za jehož působení v minulé vládě se zmiňovaný tendr uskutečnil, reagoval prohlášením, že nízké ceny s tragédií nesouvisejí. „Pokládám to buď za neodbornost, nebo za úmysl, který vede k vytloukání kapitálu z neštěstí, nebo za náběh na novou vyšší cenovou úroveň ve prospěch firem,“ reagoval Figeľ.
Stát chce vidět posudky, zaměří se na firmu Bögl & Krýsl
Ministr dopravy Ján Počiatek řekl, že stát bude od hlavních zhotovitelů stavby požadovat předložení nezávislých posudků k použitým podpůrným konstrukcím i posudky k už postaveným částem dálnice. „Budeme zkoumat i cenové rozdíly v (použitých) konstrukcích právě proto, abychom mohli potvrdit nebo vyloučit, zda cena má vliv na kvalitu a bezpečnost výstavby,“ uvedl ministr. Počiatek také řekl, že úřady se v dalších dnech zaměří na kontrolu staveb, na kterých se podílí Bögl & Krýsl. Společnost na Slovensku také opravuje železniční tratě.
Jak uvedl zpravodaj ČT David Miřejovský, vláda uvažuje o tom, že pošle kontrolory na všechny stavby, které platí stát. Dokonce se uvažuje o zpřísnění při zadávání zakázek. Firmy, kterým bude prokázáno závažné pochybení, by měly být z příštích tendrů vyloučeny.
Stavební experti po návštěvě místa tragédie uvedli, že samotné betonování i podloží pod rozestavěným mostem bylo v pořádku. Spekuluje se, že k pochybení došlo u samotné podpůrné konstrukce. Ta mohla být buď příliš slabá, anebo vykazovala vady materiálu.
Odborník na stavebnictví Peter Paulík upozornil, že budovaný most byl širší a ve větší výšce nad terénem než jiné mosty, u nichž se tento typ podpůrné konstrukce používá. Přesné příčiny neštěstí budou známy asi až za několik týdnů. Po odstranění sutin místo prozkoumají experti a prostřednictvím počítačové techniky se pokusí průběh tragédie nasimulovat.