Může za zřícení slovenského mostu snaha ušetřit?

Bratislava – Na Slovensku se nadále vyšetřuje páteční zřícení části rozestavěného dálničního mostu na severovýchodě země. Při neštěstí z dosud neznámých důvodů selhala kovová konstrukce bednění, když dělníci dovnitř pumpovali beton. Konstrukce zřejmě byla příliš slabá. O život přišli čtyři lidé, dalších 12 bylo zraněno. Rozproudila se také debata o financování dálnic. Zakázku na stavbu tohoto úseku zadala předchozí vláda Ivety Radičové; současná vláda ale tvrdí, že cena byla příliš nízká a že levnější stavba znamená i nižší kvalitu. Kvůli nedostatku zakázek se prý stavbaři ve veřejných soutěžích v poslední době předbíhali v tom, kdo státu slíbí postavit silnice levněji.

Most na východě Slovenska je součástí devět kilometrů dlouhého úseku budoucí dálnice. Tendr na jeho výstavbu vyhrálo loni konsorcium české firmy Bögl & Krýsl a slovenského Váhostavu. Vítězná nabídka byla pro stát nejvýhodnější ze všech, které 13 účastníků tendru předložilo, a o zhruba třetinu levnější, než byl státní odhad hodnoty zakázky.

„Tvrdíme, že extrémně nízké ceny dálnic se musí někde projevit. Ať již v kvalitě, nebo komfortu pro cestující. Doufám, že tomu nebylo v tomto případě, protože pokud by někdo šetřil na tomto místě a ohrozil své zaměstnance, to už by byl skutečně nonsens,“ řekl státní tajemník slovenského ministerstva dopravy Andrej Holák. Exministr dopravy Ján Figeľ, za jehož působení v minulé vládě se zmiňovaný tendr uskutečnil, reagoval prohlášením, že nízké ceny s tragédií nesouvisejí. „Pokládám to buď za neodbornost, nebo za úmysl, který vede k vytloukání kapitálu z neštěstí, nebo za náběh na novou vyšší cenovou úroveň ve prospěch firem,“ reagoval Figeľ.

Stát chce vidět posudky, zaměří se na firmu Bögl & Krýsl

Ministr dopravy Ján Počiatek řekl, že stát bude od hlavních zhotovitelů stavby požadovat předložení nezávislých posudků k použitým podpůrným konstrukcím i posudky k už postaveným částem dálnice. „Budeme zkoumat i cenové rozdíly v (použitých) konstrukcích právě proto, abychom mohli potvrdit nebo vyloučit, zda cena má vliv na kvalitu a bezpečnost výstavby,“ uvedl ministr. Počiatek také řekl, že úřady se v dalších dnech zaměří na kontrolu staveb, na kterých se podílí Bögl & Krýsl. Společnost na Slovensku také opravuje železniční tratě.

Jak uvedl zpravodaj ČT David Miřejovský, vláda uvažuje o tom, že pošle kontrolory na všechny stavby, které platí stát. Dokonce se uvažuje o zpřísnění při zadávání zakázek. Firmy, kterým bude prokázáno závažné pochybení, by měly být z příštích tendrů vyloučeny.

Telefonát Davida Miřejovského (zdroj: ČT24)

Stavební experti po návštěvě místa tragédie uvedli, že samotné betonování i podloží pod rozestavěným mostem bylo v pořádku. Spekuluje se, že k pochybení došlo u samotné podpůrné konstrukce. Ta mohla být buď příliš slabá, anebo vykazovala vady materiálu.

Odborník na stavebnictví Peter Paulík upozornil, že budovaný most byl širší a ve větší výšce nad terénem než jiné mosty, u nichž se tento typ podpůrné konstrukce používá. Přesné příčiny neštěstí budou známy asi až za několik týdnů. Po odstranění sutin místo prozkoumají experti a prostřednictvím počítačové techniky se pokusí průběh tragédie nasimulovat.