Čtyři mrtví po havárii letadla v Moskvě

Moskva - Na moskevském letišti Vnukovo havarovalo ruské letadlo, které přiletělo z Pardubic. Stroj typu TU-204 vyjel z přistávací dráhy, rozlomil se a začal hořet. Podle ruského ministerstva vnitra zemřeli čtyři lidé. Další čtyři členové posádky byli s těžkými zraněními převezeni do nemocnice. Na palubě stroje byla jen osmičlenná ruská posádka.

Nehodu nepřežili oba piloti a palubní inženýr. Po převozu do nemocnice svým zraněním podlehla i letuška. Ostatní čtyři členové posádky mají těžká zranění.

Letoun před přistáním nad letištěm Vnukovo dvakrát zakroužil. Během přistávacího manévru vyjel z přistávací plochy, rozlomil se a prorazil bariéru za ranvejí. Trup i pilotní kabina skončily na silnici vedoucí k letišti, popsal tragédii spolupracovník ČT v Rusku Jiří Just.

Provoz na letišti byl kvůli záchranným pracím na několik hodin přerušen. Během nehody byla poškozena i jedna z přistávacích drah.

Stroj Tu-204 je ruský dvoumotorový dopravní letoun z počátku 90. let. První prototyp vyletěl 2. ledna 1989 a od následujícího roku začaly stroje Tu-204 létat na civilních linkách. Kvůli politickým změnám v bývalém sovětském bloku na počátku 90. let se omezila poptávka po letadlech Tu-204 a stroj se začal dodávat z Ruska do zahraničí až koncem 90. let. Letoun je svým určením a vlastnostmi podobný západním strojům Boeing 737, Boeing 757 nebo Airbus A320.

Za nehodu můžou zřejmě piloti

Ruský premiér Dmitrij Medvěděv nařídil sestavení zvláštní vyšetřovací komise, o nehodě byl informován i prezident Vladimir Putin. První závěry vyšetřovatelů označují za viníky nehody piloty, kteří nezvládli druhý pokus o přistání.

Při odletu z Pardubic byl stroj v pořádku

Šlo o let ruské společnosti Red Wings Airlines, který ráno přivezl do Pardubic 194 ruských turistů. V 10:20 z pardubického letiště odletěl zpátky do Moskvy. Letadlo bylo prázdné, na palubě zůstala jen posádka. Podle ředitele pardubického letiště Víta Málka byl tupolev při odletu zcela v pořádku.

Společnost Red Wings Airlines, jejímž majitelem je ruský oligarcha Alexandr Lebeděv, který mimo jiné vlastní 49 procent akcií německých aerolinek Blue Wings, část akcií deníku Novaja Gazeta a má podíly v několika britských denících. Red Wings chce poskytovat nízkonákladové lety prostřednictvím osmi strojů Tu-204, nových i opotřebených. Do budoucnosti plánuje koupit Airbus. Od letošního roku nabízí charterové lety také do zahraničí včetně České republiky.

Velkým dopravním letadlům startujícím na českých letištích se až na výjimky v minulosti nehody spíše vyhýbaly. Přesto historické statistiky dvě katastrofy pamatují - k oběma došlo v sedmdesátých letech a zemřelo při nich více než 200 lidí.

  • Nejhorší letecká nehoda stroje startujícího z Prahy se stala v srpnu 1975. U syrského Damašku se zřítilo letadlo ČSA Il-62 během nočního letu. Na místě zůstalo 126 mrtvých. Co se stalo, není dodnes jasné. Záznamové zařízení se totiž při nehodě zničilo.
  • K další velké havárii dopravního letounu v českých barvách došlo o necelý rok později. U Bratislavy vysadily v červenci 1976 stroji IL-18 dva ze čtyř motorů a letadlo spadlo do jezera. Nepřežilo 76 osob. „Letadlo šlo opakovat přistávací manévr. V tom mu dva přestaly pracovat a tah zbývajících dvou neumožnil opakování manévru. Vyšetřovací zpráva jednoznačně dává chybu posádce,“ říká letecký publicista Petr Kolman.
  • Desítky mrtvých mají také nehody zahraničních letadel nad českým územím. V roce 1966 havaroval po startu z bratislavského letiště opět letoun IL-18, tentokrát bulharských aerolinek. Zemřelo 82 lidí.
  • Desítky mrtvých měly také nehody sovětského a jugoslávského dopravního letadla v roce 1973, respektive 1975. Známý je také příběh letušky Vesny Vukovičové. Ta jako jediná přežila v lednu 1972 pád jugoslávského letadla u České Kamenice.