V Buenos Aires už se nebude jezdit ve dřevě

Buenos Aires – Po necelých sto letech budou vyřazeny z provozu historické dřevěné vozy linky A metra v argentinském Buenos Aires. Brzy je nahradí moderní vagony čínské výroby, mnozí Argentinci ale cítí za mizejícím kouskem dopravní historie nostalgii.

Prvních 90 belgických vozů začalo jezdit v roce 1913 po první lince metra v Latinské Americe. Nyní jsou nejstaršími vozy podzemky na světě, které stále jezdí a denně přepraví zhruba 160 tisíc cestujících.

Staré vozy jsou nejen přepravním prostředkem pro místní, ale i atrakcí pro turisty. Je ale stále těžší je udržovat; podle starosty Mauricia Macriho přestaly být bezpečné a je nutné je vyměnit. Linka A proto bude v polovině ledna uzavřena kvůli plánované rekonstrukci, která může trvat až 60 dní.

Aquilino González Podesta, zakladatel skupiny Přátelé podzemky, souhlasí, že staré vozy musí uvolnit místo mladším. Ptá se ale, proč není možné s výměnou počkat ještě 11 měsíců, aby dřevěné metro oslavilo stovku. „Jsou prostě jisté citové otázky, které převažují nad logikou,“ dodal.

Linka A v Buenos Aires byla uvedena do provozu 1. prosince 1913 a stala se vůbec prvním metrem jezdícím na jižní polokouli. Vlaky pro ni vyrobila belgická firma La Brugeoise et Nicaise et Delcuve v letech 1912 až 1919.

Metro v Buenos Aires patří mezi světové rarity. Má stará dřevěná sedadla, ale i moderní automatické otevírání dveří. Lidé se ptají, co se s jejich podzemní dráhou stane. Pokud nebude dál na kolejích, její fanoušci by ji rádi viděli aspoň v muzeu.