Hubbleův teleskop zlomil rekord a našel nejvzdálenější supernovu

Washington - Hubbleův vesmírný teleskop našel dosud nejvzdálenější objevenou supernovu typu, který je využíván k měření vesmírných vzdáleností. Supernova UDS10Wil explodovala před více než deseti miliardami let. Informoval o tom na své internetové stránce americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Tato supernova, pojmenovaná také jako SN Wilson po někdejším americkém prezidentovi Woodrowu Wilsonovi, patří do speciální třídy označené Ia. Tyto „jasné vesmírné majáky“ jsou podle NASA velice ceněny astronomy, protože poskytují stálou úroveň jasu, kterou lze využít k měření rozpínání vesmíru. Jsou také klíčem k pochopení podstaty temné energie - záhadné síly, která podle vědců tvoří téměř 70 procent vesmíru a urychluje jeho expanzi.

„Tento nový dálkový rekordman (SN Wilson) tím, že nabízí nové důležité poznatky o explozích těchto hvězd, otevírá okno do raného vesmíru,“ řekl David Jones z baltimorské Univerzity Johnse Hopkinse. „Můžeme testovat teorie, nakolik jsou tyto exploze spolehlivé pro pochopení vývoje vesmíru a jeho rozpínání,“ vysvětlil tento astronom, který se podílel na detailním popisu čerstvého objevu.

Vesmír

Nález supernovy SN Wilson je součástí tříletého Hubbleova programu, který začal v roce 2010. Jeho cílem je pátrat po supernovách typu Ia a určit, jestli se změnily během 13,8 miliardy let, které uplynuly od zrodu vesmíru velkým třeskem.

Tým, který tento výzkum vede, během své práce už objevil přes 100 supernov všech typů a vzdáleností od Slunce, které vznikly v rozmezí od 2,4 miliardy let do více než deseti miliard let. Mezi těmito novými objevy vědci identifikovali osm supernov typu Ia, včetně Wilsona.