Potrestá soud kapitána Schettina za ztroskotání Costy Concordie?

Grosseto - V italském Grossetu začal soud se šesti obviněnými v případu ztroskotání výletní lodi Costa Concordia. Loni v lednu po nehodě u italského pobřeží zemřelo 32 lidí. Vyšetřovatelé dávají hlavní vinu kapitánovi Francescu Schettinovi. Před soudem ale stojí i jeho zástupce nebo kormidelník.

Loňskou havárii výletní lodi Costa Concordia začal v předběžném řízení řešit soud v italském Grossetu. Před soudem stojí kapitán Francesco Schettino a dalších pět obžalovaných. Vedle Schettina čelí žalobě i kormidelník lodi, krizový manažer společnosti Costa Crociere, jež plavidlo vlastní, a tři důstojníci posádky. Během předběžného řízení musí soudci rozhodnout, zda vlastně vůbec začne celý proces. Soud musí především prozkoumat, zda existuje dostatek důkazů. 

Luxusní plavidlo se 4 200 cestujících na palubě narazilo na útesy u ostrova Giglio před 15 měsíci. Potápějící se loď skončila dost blízko břehu na to, aby se většina cestujících zachránila. O život ale i tak přišlo 32 lidí. 

Za hlavního viníka přitom označují úřady kapitána Schettina, který navedl loď příliš blízko ostrovu a po riskantním manévru pak loď uvízla na skále, naklonila se a následně potopila. A to všechno kvůli tomu, že chtěl kapitán údajně jen z lodi pozdravit přátele na břehu. Navíc se kapitán po karambolu nezachoval tak, jak by měl, otálel dlouho s evakuací a navíc sám z lodi utekl. 

Kromě mnohonásobného zabití z nedbalosti čelí kapitán ještě podezření z potopení lodi, předčasného opuštění plavidla a také se bude u soudu zpovídat z toho, že údajně nespolupracoval při evakuaci s úřady. Kapitán se teď brání, že to nebyla zcela jeho vina. Během evakuace byl údajně v kontaktu s vedením společnosti, která loď vlastní, a veškerý postup s nimi projednával.

Vrak Costy Concordie
Zdroj: ČT24

„Je jasné, že největší díl odpovědnosti nese kapitán Schettino. Tomu člověku přitom nedocházelo a pořád nedochází, co vlastně udělal,“ říká žalobce Francesco Verusio. Vyšetřovatelé obvinili kapitána z mnohonásobného zabití z nedbalosti. Ten přitom svou vinu svalil na spolupracovníky. Třeba kormidelník prý nerozuměl jeho povelům. „Můj rozkaz, abychom se drželi nejmíň 5 mil od ostrova Giglio, nebyl splněn,“ tvrdí kapitán. 

Přestože vyšetřování skončilo, tragédii u břehů ostrova stále jasně připomíná vrak lodi. Technici pracují na jeho odstranění - práce se ale protahují. Plavidlo chtějí dostat zpět na hladinu a odtáhnout. Loď by ale i tak mohla zmizet nejdříve v září. Po nehodě žádá ostrov Giglio odškodnění 68 milionů eur, aby místní pokryli ztráty. Jen loni sem přijelo minimálně o třetinu méně turistů.

Vydáno pod