Život mimo sluneční soustavu? NASA našel dvě planety podobné Zemi

Washington - Dvě planety podobné Zemi, které jsou kandidáty na život mimo sluneční soustavu, se podařilo najít pomocí vesmírného teleskopu Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Obě jsou přibližně stejně velké, zřejmě složené z hornin a mohla by na nich být voda v kapalném stavu. „Přiblížili jsme se odpovědi na otázku, zda jsme ve vesmíru sami. Myslím si, že v budoucnu může být potvrzeno: ano, tady existuje dvojče Země,“ komentoval nový objev ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář.

Podle týmu astronomů obě exoplanety (planety mimo sluneční soustavu) obíhají kolem stejné hvězdy a jsou od ní v takové vzdálenosti, že je na nich možná přítomnost tekoucí vody, a tedy i života. Obě tělesa jsou o málo větší než Země. O jedné z planet navíc víme, že má pevný skalnatý povrch, což naději na to, že by na ní mohl existovat život, výrazně zvyšuje.

Obě planety splňují důležité podmínky pro existenci života: pohybují se po podobné dráze jako Země a rok na nich také trvá kolem 360 dní, zároveň jsou vhodně daleko od mateřské hvězdy, aby na nich mohla být voda v kapalném stavu. To je důležité, protože voda je jednou ze základních podmínek života.

Podle vedoucího programu Kepler Williama Boruckého jde o dva nejlepší kandidáty na obyvatelné planety, jaké vědci doposud objevili. Jiná v minulosti ve vesmíru zaznamenaná tělesa nesplňovala všechna kritéria pro kandidáta na existenci života. Nenacházela se ve vhodné vzdálenosti od svého slunce, takže byla příliš studená, nebo příliš horká pro přítomnost kapalné vody. A když přece jen obíhala kolem hvězdy v obyvatelné zóně, byla příliš velká.

Rozhovor s Janem Kolářem (zdroj: ČT24)

Nově objevené planety označené Kepler-62-e a Kepler-62-f, jsou podle vědců jako dvojčata. Obíhají stejnou hvězdu, oranžového trpaslíka, jsou sousedé a mají k sobě blíž než Země a Mars. Borucki uvedl, že Kepler-62-e je trochu teplejší, „havajský“ svět, zatímco Kepler-62-f je trochu chladnější, tak nějak „aljašský“.

Jak teleskop planety nalezne?

Když planeta obíhá kolem své mateřské hvězdy, dostane se v určitou chvíli mezi tuto hvězdu a Zemi. V tuto chvíli se světlo hvězdy ztlumí a teleskop Kepler pak zaznamená změnu světelnosti.

Mise teleskopu Kepler trvá už 4 roky a hlavním posláním tohoto teleskopu je hledat planety u jiných hvězd. „Dnes už víme, že planety obíhající okolo hvězd jsou něčím, co je ve vesmíru pravidlem,“ vysvětlil Kolář. V roce 2017 na teleskop Kepler naváže družice TES, která bude disponovat citlivějším zařízením, proto může najít i menší planety. „To je důležité, protože Země patří právě mezi malé planety,“ vysvětlil Kolář.

Objev planet ale není jedinou novinkou v oblasti kosmického výzkumu. Dnes nejpíš na mezinárodní kosmické stanici ISS vystoupí do volného prostoru ruská posádka, která připraví vnější povrch stanice na připojení dalšího dílu. A schyluje se i k dalšímu startu soukromé rakety – nová americká raketa Antares by měla sloužit výhradně pro soukromé lety.