Havárii Boeingu zřejmě způsobila nízká přistávací rychlost

San Francisco - Sobotní havárii Boeingu 777 na letišti v San Francisku zřejmě zavinila příliš nízká rychlost v konečné fázi přistání. Podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy to ukázaly zvukové záznamy z černých skříněk. Jedna ze dvou obětí nehody podle amerických médií možná nezemřela přímo při havárii, ale po střetu s vozem záchranářů.

Piloti korejských aerolinek Asiana údajně při přistání letěli pomalu a příliš nízko. Chybu se snažili napravit a manévr opakovat až po varování od kontrolní věže. Jihokorejská společnost Asiana Airlines připustila, že její pilot řídící osudný stroj nemá potřebné zkušenosti s tímto typem stroje a přistával s ním v San Francisku poprvé.

Šestačtyřicetiletý jihokorejský pilot má za sebou celkem více než 9000 letových hodin, ale pilotoval jen 43 hodin Boeing 777, který patří k největším dopravním letounům na světě. „Je pravda, že (pilot) byl (v době havárie) v zácviku na Boeing 777,“ připustila mluvčí společnosti Asiana Airlines, které zničený stroj patřil. Dohlížel prý na něj zkušený instruktor, který letěl jako vedlejší pilot.

  • „Nemyslím si, že by s tím letadlem přistával poprvé. Druhá věc je, že je pilotem ve výcviku, takže za veškeré dění zodpovídá instruktor, který to má celé na triku,“ domnívá se letecký publicista Martin Velek.
  • „Pilot, který přistával, byl zcela určitě krátce po ukončení takzvaného typového výcviku, kdy se na tohle letadlo přeškolil z jiného typu. Dneska jsou tak dokonalé simulátory, že se již nevyžaduje před nasazením na linku s cestujícími praktický let s tím letadlem,“ popisuje školení pilotů kapitán Boeingu 737 Ladislav Keller.

Společnost  odmítla domněnku, že by katastrofu zapříčinila technická porucha letadla. Poukázala přitom na to, že posádka ani záznamová zařízení před pádem žádný nedostatek neuvedly a že podle vyšetřovatelů se piloti snažili zvýšit rychlost příliš pozdě, čímž zadek stroje prudce narazil do země. Američtí vyšetřovatelé ale hodlají oficiálně upřesnit příčinu neštěstí až po ukončení své práce, která podle nich potrvá více dní.

Letoun měl na ranvej dosednout v rychlosti asi 250 kilometrů za hodinu. Podle ředitelky úřadu pro bezpečnost v letecké dopravě Deborah Hersmanové vyzval jeden ze členů posádky sedm vteřin před nárazem ke zvýšení rychlosti. Půldruhé vteřiny před nárazem vydala posádka pokyn k opakování okruhu na přistání.

Zemřely dvě čínské studentky

Při nehodě zemřely dvě šestnáctileté čínské studentky, které se chystaly strávit tři týdny na letním církevním táboře v Los Angeles. Jedna z dívek přitom zřejmě samotnou havárii přežila, osudným se jí stal až střet s autem záchranářského týmu, které přijíždělo k troskám letadla. Podle listu USA Today to oznámil koroner Robert Foucrault, podle nějž jistě určí příčinu smrti až dnešní pitva.

Tělo jedné z mrtvých dívek se našlo v místě prvního kontaktu letadla se zemí, zatímco druhá oběť ležela poblíž odpadlého křídla stroje nedaleko místa, kde byli evakuováni cestující. Právě to naznačuje možnost, že se jí podařilo dostat z letadla živou a pak ji srazilo projíždějící auto. Podle sanfranciských hasičů panoval v době po nehodě u letadla značný chaos.

Nehodu v San Francisku nepřežily dvě dívky z Číny
Zdroj: ČT24

Na palubě bylo 307 lidí, skoro polovinu tvořili Číňani, zbytek zejména Jihokorejci a Američani. Odborníci na leteckou dopravu hovoří o velkém štěstí, skoro všichni se totiž dokázali dostat do bezpečí, ještě než vypukl požár a skoro polovina cestujících neutrpěla vůbec žádná zranění. V nemocnicích zůstává asi 40 lidí, z toho 15 v kritickém stavu. Nejčastější jsou zranění břišní dutiny, úrazy hlavy, zlomeniny v oblasti páteře či zranění končetin.

Vydáno pod