Díla mistrů asi opravdu ohřála vodu v rumunském kotli

Bukurešť – Analýza popela potvrdila, že sedm vzácných obrazů, odcizených loni z rotterdamské galerie Kunsthal, zřejmě opravdu spálila v kamnech matka jednoho z rumunských lupičů. V popelu bylo několik předmětů, které by se do koupelnového kotle na ohřev vody ve východorumunské vesnici Carcaliu dostaly obtížně. Jde o ocelové a měděné hřebíčky k upevnění plátna, které se nevyráběly průmyslově a které pocházejí z 19. století. Našly se také zbytky základového podkladu z křídy a klihu a minerální pigmenty olejových barev.

Podle ředitele bukurešťského Národního muzea historie Ernesta Oberländera-Tarnoveanua je nyní na soudu, aby určil, zda díla byla opravdu zničena. Pokud plátna mistrů skutečně shořela, je to podle něj „akt neuvěřitelné primitivnosti a neúcty“.

Kořistí lupičů se loni v říjnu staly Hlava harlekýna od Pabla PicassaLiseuse en Blanc et Jaune (Čtenářka v bílé a žluté) od Henriho Matisse, obrazy Waterloo Bridge a Charing Cross Bridge od Clauda MonetaFemme devant une fenêtre ouverte, dite la Fiancée (Žena před otevřeným oknem, zvaná snoubenka) od Paula Gauginaautoportrét Meyera de Haana a Woman with Eyes Closed (Žena se zavřenýma očima) od Luciana Freuda. Celková cena všech uloupených děl se odhaduje na 50 až 100 milionů eur (1,3 až 2,6 miliardy korun). 

Pachatelé podle všeho nemohli pro svůj lup najít kupce a po první domovní prohlídce zpanikařili. Matka jednoho z nich umělecké skvosty zahrabala na hřbitově a později spálila.

K loupeži došlo asi ve tři hodiny ráno. Podle vyšetřovatelů byla velice dobře připravená, zloději stihli utéct před příjezdem policie, kterou přivolalo poplašné zařízení. Už v lednu rumunská policie zatkla tři Rumuny podezřelé ze spáchání činu. Začátek procesu se šesti osobami obžalovanými z loupeže je stanoven na 13. srpna. Skupinu tvoří dva muži, kteří výtvarná díla ukradli, a jejich čtyři komplicové, včetně matky, jež obrazy spálila.

Podobně jako v Rotterdamu udeřili lupiči před třemi lety v Pařížském muzeu moderního umění nebo o dvacet let dříve v Bostonu. Ani v těchto případech se ukradené skvosty nenašly. Zloději často až příliš pozdě zjistí, že díla nedokážou prodat a pak - jako Picassův holub s hráškem - skončí ve spalovně odpadu.

Reportáž Hany Scharffové (zdroj: ČT24)