Bavorské ultimátum: Placené dálnice pro cizince, nebo nejdeme do koalice

Berlín – V rozporu s evropským právem je podle Evropské komise požadavek německé vládní Křesťanskosociální unie (CSU), která prý v případě volebního úspěchu nepodepíše žádnou koaliční smlouvu, v níž nebude zpoplatnění německých dálnic pro cizince. Podporu požadavek bavorské CSU nemá ani u ostatních německých stran, podle nichž je to jen předvolební populismus.

„Jako předseda CSU nepodepíšu po (zářijových) volbách do Spolkového sněmu žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude stát zavedení mýtného na osobní auta pro zahraniční automobilisty,“ vzkázal šéf CSU a bavorský premiér Horst Seehofer případným povolebním partnerům v rozhovoru pro nedělník Bild am Sonntag.

CSU je nejmenší stranou současné středopravé koalice a sesterským uskupením křesťanských demokratů (CDU) kancléřky Angely Merkelové. Po zpoplatnění dálnic v zemi pro osobní dopravu volá dlouhodobě a argumentuje nedostatkem peněz na údržbu a rozšiřování dálniční sítě. Podle představ CSU by mýtné měli pocítit hlavně zahraniční řidiči, zatímco těm německým by ho vláda kompenzovala například možností odepsat si poplatek z daní.

„Nikdo u nás nerozumí tomu, proč musíme prakticky v každé sousední zemi platit mýtné a tamní občané u nás ne,“ poznamenal premiér Bavorska, které čekají zemské volby týden před těmi celoněmeckými. CSU v nich usiluje o získání zpět absolutní většiny křesel v mnichovském zemském sněmu, kterou ztratila před pěti lety.

Ostatní strany i největší autoklub v zemi ADAC s mýtným pro osobní auta na německých dálnicích nesouhlasí a odmítly i Seehoferův požadavek na jeho zařazení do příští koaliční smlouvy. „Nechceme mýto ani pro cizince ani pro domácí,“ reagoval generální tajemník koaličních liberálů (FDP) Patrick Döring. ADAC bavorský diktát označil za „čistý populismus“. Podle CDU nebo šéfa poslaneckého výboru pro dopravu Antona Hofreitera za opoziční Zelené je takové opatření navíc neslučitelné s evropským právem. Hofreiter proto obvinil Seehofera z klamání voličů. Stanovisko odpůrců dnes podpořila i Evropská komise, podle níž žádná členská země nesmí znevýhodňovat cizince při placení mýtného vůči svým obyvatelům. „Nediskriminace kvůli národnosti je základním principem unijního práva. Diskriminovat se nesmí při placení mýtného ani jinak,“ uvedla mluvčí EK.

CSU byla dosud neodmyslitelnou součástí kabinetů vedených kancléřčinou CDU. Unie CDU/CSU je také hlavním favoritem voleb, které se konají 22. září.

Podle mluvčího německé vlády je otázka financování výstavby silniční sítě v příštím volebním období stále ještě otevřená. Nedávno vypracovaný odborný posudek ale ukázal, že Německu by se mýtné příliš nevyplatilo. Po odečtení částky, kterou by zaplatili němečtí motoristé, a správních nákladů by podle této studie z vybrané sumy státní pokladně zbylo ročně zhruba 700 milionů eur (18 miliard Kč). Němci by přitom na správu svých dopravních cest potřebovali desetkrát více. V Německu dosud platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun, a to na dálnicích a části silnic 1. třídy.