Britští vědci se znovu vyznamenali: Umějí nabíjet mobil močí

Londýn - Britští vědci vyvinuli způsob, jak pomocí moči nabít mobilní telefon. Vytvořili palivovou buňku, která využívá bakterie k rozkládání moči, čímž vzniká energie. Technologie by měla dodat dostatek proudu na posílání textových zpráv a připojení k internetu. Vynález by mohl najít využití především v oblastech, kde je přístup k elektřině problematický.

Vědci z Bristolské univerzity a Bristolské laboratoře robotiky začali metodu vyvíjet už před 12 lety a svůj objev zveřejnili v odborném časopise Royal Society of Chemistry. Tým vypěstoval bakterie na anodách z karbonových vláken a umístil je do keramických válců. Bakterie rozkládají chemikálie v moči procházející válci, čímž vzniká malé množství elektrického náboje ukládaného v kondenzátoru. Jeden z expertů Ioannis Ieropoulos doufá, že tuto buňku, která má zatím velikost automobilové baterie, bude možné vyladit pro mnoho aplikací.

Zařízení pro získání energie z moči

Zhruba půl litru moči stačí na čtyřiadvacetihodinový provoz palivových článků. Za tu dobu se mobil nabil ze dvou pětin. Tým z Bristolu se teď snaží palivové články zmenšit do kapesní velikosti, aby je lidé mohli využít například na výletech. Uplatnění by ale mohly najít i v zemích třetího světa.

Ioannis Ieropoulos, Bristolská laboratoř robotiky:

„Za dva až tři roky bychom chtěli mít záchod, který promění vaši koupelnu v takzvaně chytrou koupelnu. Jednoduše by z toalety vycházel USB port, nebo koncovka pro napájení daného zařízení.“

Krása palivového zdroje spočívá podle Ieropoulose v tom, že se nespoléhá na nejistou povahu větru nebo slunce. Vlastně se pro vytvoření energie recykluje odpad, kterého má každý dostatek a zadarmo. „Moč je všude tam, kde je člověk. Jde o produkt, u kterého si můžeme být jistí nekonečným přísunem,“ říká expert.

„Zatím zásoby energie z mikrobiologického paliva (MFC), které jsme vyvinuli, stačí na posílání textových zpráv, připojení k internetu a krátký telefonát. Koncept byl vyzkoušen a funguje - a teď je na nás, abychom vyvinuli a vylepšili proces tak, aby MFC dokázal plně nabíjet baterie,“ říká Ieropoulos. Doufá prý, že by se tato technologie jednou mohla využívat pro pohon domácích zařízení.

Britští vědci dokáží získat elektřinu z moči (zdroj: ČT24)